Leerlingen Nova College leren interviewen

6 Fans

Geuzenveld/Slotermeer — Ook jonge mensen hebben verhalen over hun buurt te vertellen. Met die gedachte startte het Geheugen van West de samenwerking met leerlingen van het Nova College. Eerder onderzochten de leerlingen de website en bezochten zij het Amsterdams Historisch Museum. Afgelopen week leerden zij zelf te interviewen. Straks zijn ook hun verhalen te lezen op deze site!

Interview I wie, wat, wanneer, waar In de klas, luisterend naar juffrouw Melchers.

Interview I wie, wat, wanneer, waar In de klas, luisterend naar juffrouw Melchers.

Alle rechten voorbehouden

Om een mooi verhaal te kunnen leveren voor het Geheugen van West, moet je als schrijver eerst weten hoe je iemand interviewt. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Dat ondervonden de leerlingen van het Nova College afgelopen week. Onder de bezielende leiding van de speciaal voor dit samenwerkingsverband ingehuurde Juf Marga Melchers werd dieper ingegaan op de kunst van het stellen van de juiste vragen in een interview.

Wie, wat, waar…

“Wat voor vragen stel je nu eigenlijk aan iemand die je graag wilt interviewen?" begon juf Melchers haar twee uur durende les. Het was het startsein voor een gezellig maar bovenal leerzaam blokuurtje Nederlands. Daar werden de leerlingen even stil van. Maar dan: “Juf, juf, hoe iemand heet!" Heel juist, knikte de juf, persoonlijke informatie. Maar Melchers legde uit dat dit natuurlijk meestal nog maar het begin van een interview is. Vaak weet je ook allang hoe iemand heet. Waarom wil je hem of haar anders interviewen? Dus is het van belang altijd bepaalde ‘interviewregels’ te volgen. Dan kan het bijna niet mis gaan. De belangrijkste daarvan, aldus Juf Melchers, is de simpele maar effectieve regel: wat, wie, wanneer, waar, waarom en hoe. Volgens de ene leerling was dat logisch; anderen wilden wat extra uitleg. Melchers: “Als je weet wie iemand is, waar hij of zij woont of vandaan komt, wat iemand doet, wanneer iets gebeurt, hoe dat ging en waarom dat was, weet je meestal meer dan genoeg voor een goed verhaal."

Genoeg theorie, besloot de juf na een half uur. Nu de praktijk in. Iedereen kreeg de opdracht om ergens in school een meester, juf of iemand van het administratief personeel te interviewen. In een kwartier tijd moesten de leerlingen proberen genoeg informatie uit deze mensen — die natuurlijk door de juf van te voren waren ingelicht over deze opdracht — te trekken om dat daarna in de klas te verwerken tot een duidelijk en leesbaar verhaaltje. Dat leek makkelijker gezegd dan gedaan. Sommigen leerlingen vergaten zichzelf voor te stellen aan degene die ze willen interviewen (erg belangrijk!) en anderen waren even hun vragen kwijt. Het bleek toch wel lastig om iemand die je niet of nauwelijks kent, ineens een boel ‘persoonlijke’ vragen te moeten stellen. Maar het lukte uiteindelijk en er kon begonnen worden met het uitwerken van het interview.

Egypte

Zowel Juf Melchers als de leerlingen waren blij verrast met het hoge niveau van de gemaakte verhalen. Melchers: “Uit wat ze hebben geschreven blijkt hun brede interesse in andere mensen. Ze hebben erg goed geluisterd." Leuke dingen werden zo ontdekt. Wie wist bijvoorbeeld voor het begin van deze les dat die aardige mevrouw van de administratie uit Egypte komt, al heel lang hier woont en heel hard moet werken om rond te komen nu haar man er niet meer is. Anderen kwamen door de opdracht in gesprek met de meester van Houtbewerking of met die meneer die zulke grote armen heeft omdat ie bijna dagelijks in de sportschool zit. Inderdaad allemaal verhalen achter de mensen die je elke dag wel ziet, maar nooit echt leert kennen. En dat is het gevoel dat het Nova College samen met het Geheugen van West bij deze leerlingen wil losmaken!

Verleden

Na deze les begint het allemaal pas echt. Nu moeten de leerlingen mensen gaan interviewen in hun eigen omgeving en zullen zij daarover een echt verhaaltje moeten schrijven. Dat kan over vaders en moeders gaan, maar ook over ooms, tantes en grootouders en misschien zelfs wel over de buren of mensen uit de wijk. Belangrijkste is dat de leerlingen op zoek gaan naar het verleden van hun eigen omgeving. Waar komen de mensen vandaan die ze interviewen en in hoeverre bepaalt dat wie ze zelf zijn of in ieder geval hoe zij zichzelf zien? Niet dat ze deze opdracht zo specifiek meekrijgen, maar het is mooi meegenomen als dat ermee wordt bereikt.

Om de leerlingen enige houvast te kunnen bieden heeft het Geheugen van West een interview met Juf Melchers op de website gezet. Mooi meegenomen: de juf komt zelf ook uit Nieuw-West. Als kind groeide ze op in Bos en Lommer en als volwassen vrouw keerde ze terug en betrok een huis in Slotermeer. Nu hebben de leerlingen een voorbeeld van hoe een interview met iemand uit Amsterdam Nieuw-West er uit kan zien. Alle verhalen zullen uiteindelijk worden geplaatst op de site van het Geheugen van West en het mooiste verhaal zal zelfs worden afgedrukt in de Westerpost. Doe jullie best!

Alle rechten voorbehouden

2246 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Interview II wie, wat, wanneer, waar Het interviewen van een van de meesters.

Interview II wie, wat, wanneer, waar Het interviewen van een van de meesters.

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe