Er was veel animo voor de dag van de Bouw. Iedereen was geïnteresseerd om te zien wat over een paar jaar een opluchting zal geven voor velen. Een plan dat al jaren in de kast lag wordt werkelijkheid:
- Een Tweede Coentunnel naast de bestaande tunnel.
- De Westrandweg; de doortrekking van de A5 naar de Coentunnel.
Direct na de opening van de Tweede Coentunnel krijgt de oude Coentunnel een fikse opknapbeurt. De twee tunnels krijgen samen acht rijstroken, waarvan er twee inzetbaar zijn als wisselstrook. Ook de afvoerwegen (A8 en A10) worden verbreed.
En er wordt nu gewerkt aan de langste viaduct van Nederland: 3,3 km. Onderdeel van een volledig nieuwe snelweg met een lengte van 10 kilometer. De Westrandweg loopt vanaf de A9, knooppunt Raasdorp, naar het noorden om uiteindelijk via de A10-West
aan te sluiten op de Coentunnel. De gehele Westrandweg krijgt 2x2 rijstroken met vluchtstrook en twee nieuwe aansluitingen in het Westelijk Havengebied.