Fiets- en voetpad Osdorp-Halfweg feestelijk geopend

Auteur: JHvZ iso 22111950 Jan van Zijp
7 Fans

Op donderdag 15 september 2011 is het nieuwe fiets- en voetpad op de dijk van de Osdorper Bovenpolder langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer feestelijk geopend.

Het nieuwe fiets- en voetpad vlakbij Halfweg met op de achtergrond een nieuwe fietsbrug en de Osdorperweg Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Het nieuwe fiets- en voetpad vlakbij Halfweg met op de achtergrond een nieuwe fietsbrug en de Osdorperweg Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Heel veel partijen hebben meegedaan
Dit nieuwe pad tussen Halfweg en de Raasdorperweg in Osdorp - aangelegd gelijktijdig met het project dijkverbetering/verbreding - is tot stand gekomen door een samenwerking tussen verschillende overheden. AGV, Rijnland, provincie Noord-Holland, Dienst Landelijk Gebied (Rijk), WaterNet, Gemeente Amsterdam, Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Stadsdeel Nieuw-West, Recreatie Noord-Holland NV, Tuinen van West, Recreatiegebied Spaarnwoude en - niet te vergeten - omwonenden en andere belanghebbenden, hebben allemaal meegepraat om tot dit mooie resultaat te komen.

De noodzakelijke toespraken - rechts het pad langs de Ringvaart Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

De noodzakelijke toespraken - rechts het pad langs de Ringvaart Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Onderdeel van een route
Het fiets- en voetpad is onderdeel van een route die de recreatiegebieden in de Haarlemmermeer, via de Tuinen van West met de Brettenzone en het recreatiegebied Spaarnwoude verbindt.

Net als de aanleg was ook de opening nog een hele puzzel Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Net als de aanleg was ook de opening nog een hele puzzel Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Historisch onderdeel
Onderdeel van het project is ook het weer zichtbaar maken van de funderingen van het sluisje dat ooit de Ringvaart verbond met de waterwegen in de Osdorpse polders.
Op het informatiebord dat bij de voormalige sluis geplaatst is, is een foto geplaatst uit het archief van Historisch Halfweg, waarop de opening van de schutsluis D' Eendracht in 1920 te zien is.
Kijk op de website van Historisch Halfweg voor meer foto's en meer over de geschiedenis van dit gebied ten Westen van de stad Amsterdam.

Het informatiebord bij de fundering van het oude sluisje (oude foto van de Familie Griffioen, nu in het archief van Historisch Halfweg). Rechts stadsdeelwethouder Nieuw-West Ronald Mauer Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Het informatiebord bij de fundering van het oude sluisje (oude foto van de Familie Griffioen, nu in het archief van Historisch Halfweg). Rechts stadsdeelwethouder Nieuw-West Ronald Mauer Foto: Rietje Doeven, Historisch Halfweg - 15 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Er is een grote wens om deze sluis weer in ere te herstellen, maar ... of daar ooit geld voor beschikbaar komt is de vraag.

Kritische noot
Hoewel heel veel aandacht is besteed aan de vormgeving van het fiets- en voetpad worden er door de gebruikers van het eerste uur vraagtekens gezet bij de verkeersveiligheid van de aansluiting van het fietspad op de Osdorperweg in Halfweg.

Aansluiting op de Osdorperweg: 'fietsvriendelijke' hekken en links een hoge stoeprand, dus hoe kun je met een rolstoel hier uit de voeten? Foto: Jan van Zijp, 18 september 2011

Aansluiting op de Osdorperweg: 'fietsvriendelijke' hekken en links een hoge stoeprand, dus hoe kun je met een rolstoel hier uit de voeten? Foto: Jan van Zijp, 18 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Niet alleen verhinderen hekken een vlotte doorgang, de aansluiting ligt ook nog eens vlakbij de onoverzichtelijke bocht in de Osdorperweg waar al menig fietser in de problemen is gekomen door automobilisten die de bocht afsnijden. En ook de verkeersmaatregel in de vorm van een 'verfvlek' op de weg - die attentieverhogend zou moeten werken - lijkt nauwelijks bij te dragen aan de verkeersveiligheid.
Fietsers vanaf het fietspad moeten twee keer oversteken; eerst over de 'vlek' en dan weer in de onoverzichtelijke bocht Foto: Jan van Zijp, 18 september 2011

Fietsers vanaf het fietspad moeten twee keer oversteken; eerst over de 'vlek' en dan weer in de onoverzichtelijke bocht Foto: Jan van Zijp, 18 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Alle rechten voorbehouden

615 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

De enige bescherming zijn een paar witte streepjes in de bocht waar de fietser weer moet oversteken om in Halfweg te komen. Auto's van rechts zie je veel te laat aankomen en die snijden vaak de bocht af Foto: Jan van Zijp, 18 september 2011

De enige bescherming zijn een paar witte streepjes in de bocht waar de fietser weer moet oversteken om in Halfweg te komen. Auto's van rechts zie je veel te laat aankomen en die snijden vaak de bocht af Foto: Jan van Zijp, 18 september 2011

Alle rechten voorbehouden

Geen reacties

Voeg je reactie toe