Buurtwinkel bijeenkomst in de Brug

Auteur: JHvZ iso 22111950 Jan van Zijp
7 Fans
Amsterdam West

Wat definieert een buurtwinkel? Dit was een vraag die donderdag 17 april 2008 veel gesprekstof opleverde tijdens de bijeenkomst in de Brug in Geuzenveld georganiseerd door het Amsterdams historisch museum en het Geheugen van West.

Geanimeerd overleg Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Geanimeerd overleg Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Alle rechten voorbehouden
Criteria

Een kleine zelfstandige met een winkel oppervlak van niet meer dan 60m2 die zijn inkomsten krijgt van buurtbewoners die hier hun boodschappen komen doen.
Er is contact tussen de klant en de winkelier en vaak ook betrokkenheid van de winkelier, door vragen zoals hoe is het met je moeder of je man, etc. Voordat je iets koopt, kun je vaak eerst proeven en een buurtwinkel is kenmerkend door de kleinschaligheid.
De meeste deelnemers zijn het over eens dat de sociale functie, de knusheid en gemoedelijkheid een buurtwinkel kenmerken.

Onduidelijkheden

Toch waren er ook een hoop onduidelijkheden. Kan een buurtwinkel onderdeel zijn van een keten? In sommige gevallen wel, als buurtbewoners elkaar ontmoeten en begroeten of als er telkens dezelfde kassiere zit waarmee je contact hebt.
Er is veel veranderd in de loop van de tijd. Vroeger moest een winkel gespecialiseerd zijn in één product waarvoor je een diploma moest behalen. Pas later kwam het zelfbediening-concept, waarvan kruidenier en keten de Gruyter (met het snoepje van de week) een goed voorbeeld is. Toen kwam er ook meer diversiteit van producten in de winkels. Nu hoef je alleen nog maar een middenstand-diploma te halen en kun je al een winkel openen, niks geen specialistische kennis.

De nieuwe buurtwinkels

Dat zijn vaak Turkse supermarkten of bakkers, of speciaalzaken die relatief duur zijn. Toch zijn er nog wel wat buurtwinkels te vinden, zoals bakker Huybrechts, de viswinkel en echte slagers. Er werd ook een voorbeeld gegeven van een bloemenwinkel die een echte buurtwinkel is, maar ook inspeelt op wensen uit het bedrijfsleven en nu zelfs op internet te vinden is met een webwinkel.

Ideeën opdoen in het Amsterdams Historisch Museum

Kortom, er is genoeg te schrijven over buurtwinkels, oude en nieuwe winkels, veranderingen in winkel-land en specifieke kenmerken van bepaalde winkels zoals klantenbinding of sociale functie.
Op 31 mei brengt de buurtwinkel-groep van het Geheugen van West een bezoek aan het Amsterdams Historisch Museum om nog meer ideeën op te doen voor het schrijven van verhalen

Oproep

Als u nog leuke herinneringen of anekdotes heeft aan buurtwinkels van vroeger en/of nu kunt u die sturen aan het Geheugen van West. Of als u een keer geïnterviewd wilt worden door iemand van de buurtwinkel-groep kun u een e-mailtje sturen aan: de buurtwinkelgroep.

gepubliceerd: 24 april 2008

Alle rechten voorbehouden

787 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Enthousiast over vroeger Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Enthousiast over vroeger Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Alle rechten voorbehouden
 Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Alle rechten voorbehouden
 Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Alle rechten voorbehouden
Aandachtig luisteren Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Aandachtig luisteren Foto: Annick van Ommeren-Marquer, 12 april 2008

Alle rechten voorbehouden

3 reacties

Voeg je reactie toe
Bezoeker

Ook een verhaal insturen?

Graag per e-mail naar : de redactie. (geheugenvanwest@planet.nl)

J.J.Kuijkens

Buurtwinkels

waar moet een nieuw geschreven artikel. naartoe gezondfen worden?

Channah van Straaten

Jammer.....

..... dat Annick zelf niet op de foto staat......

Groeten van Channah