Op de Ten Kateschool (deel 2)

Auteur: Alex Krull
2 Fans
Bos en Lommer

In de tweede klas begon juf de Jong met de tafels van 1 tot 10. Daar begreep ik helemaal niets van. Nu raakte ik nog meer achterop en haar geschreeuw en klappen kwamen steeds vaker.

Ten Kateschool, Griseldestraat 50 Foto: Beeldbank van het Stadsarchief van de gemeente Amsterdam

Ten Kateschool, Griseldestraat 50 Foto: Beeldbank van het Stadsarchief van de gemeente Amsterdam

Alle rechten voorbehouden

Maar ze gaf me ook een paar keer de kans om opnieuw te beginnen. Voor mijn neus scheurde ze dan mijn schrift in twee'n, ik kreeg een nieuw schrift, en zij schreef keurig 'Alex' er op. 'Nu gaan we netjes opnieuw beginnen' zei ze. Maar ook dat werkte niet.

Hulp van pa

Mijn ouders wisten helemaal niets van het probleem, want ik durfde dat niet te vertellen omdat er een grote kans was om nog meer klappen op te lopen. Ook hadden onderwijzers of ouders in die tijd nog geen notie van A.D.D. en/of dyslexie.
Op een dag gaf de juf een briefje mee voor mijn ouders. Die werden nu erg bezorgd en streng: ik mocht niet meer op straat spelen na schooltijd en pa zou mij dan helpen met het rekenen. Om met goede moed te beginnen sloeg hij eerst een Jonge Klare naar binnen, ging aan tafel zitten en dan moest ik moest naast hem komen staan. Hij deed voor hoe je moest cijferen, maar ik begreep het niet en werd steeds meer zenuwachtig en verward. Klappen volgden. Janken volgde. Mijn moeder maakte dan een einde aan de voorstelling. Toch begon ik het rekenen een beetje meer te begrijpen en de 'hulp' bij het rekenen raakte zo in het vergeetboek.

Derde klas

Ik ging met hakken over de sloot over naar de derde klas.
En er veranderde niets: ik zat weer bij het raam, ik haatte 'Luie Alex', ik haatte de naam 'Alex', de klappen bleven komen en ik haatte het feit dat de juf zich gedurende de winter stond te warmen voor de kachel, terwijl wij bevroren bij het raam.
Ik haatte juf de Jong, ik haatte het bloemetjesmotief van haar jurk, ik haatte haar stem, ik haatte haar harde handen met de gouden trouwring, ik haatte alles aan haar.

Mijn eindrapport van de derde klas (is nog steeds in mijn bezit):
Algemene indrukken:
- Gedrag 7
- Oplettendheid, Zelfstandig werken, Doorzettingsvermogen en Werktempo 4
Vordering in de vakken:
- Rekenen 5
- Nederlandse Taal 4 (in 't rood)
- Geschiedenis 4 (in 't rood
Alex gaat niet over!
Ik bevroor van angst om dat rapport thuis te brengen!

Afscheid

Aan het einde van de derde werd afscheid genomen van de juf.
De klas stond keurig op een rijtje en ieder schudde de hand van de juf en zei het 'tot ziens' of zoiets. Het was nu mijn beurt. Juf De Jong greep me bij de pols en schudde die onhartelijk hard, mompelde iets en ondertussen draaide zij haar hoofd opzij. Dat was een teleurstelling, maar ik was opgelucht dat de hele zaak voorbij was.
Ik heb mijn vaders handtekening op mijn rapportkaart maar nagemaakt, want hij wilde dat 'vullis' niet tekenen.

Uit de hemel

Misschien heeft juf De Jong mij wel een plezier gedaan om mij te laten zitten, want de volgende klas was weer de derde. En deze keer met juf Van der Horst, die met zekerheid vanuit de hemel gezonden kwam. Ik heb mijn naam toen veranderd in 'Lex' en met vlag en wimpel (nou ja een kleintje) kwam ik door het schooljaar.

Gepubliceerd: 24 juli 2009

Lees ook deel 1 van dit verhaal.

Alle rechten voorbehouden

2313 keer bekeken

11 reacties

Voeg je reactie toe
Marilou

Interview

Hi Alex,

Ik ben heel nieuwschierig of je meer kunt vertellen over de Ten Kateschool aan mij. Ik doe een onderzoek over Oud-West en ik ben heel erg benieuwd hoe jij je tijd hier hebt ervaren en hoe je het veranderd vindt. 

 

Groetjes Marilou

Fred Las van Bennekom

Meester Dienaar was geweldig en juf Olff was mooi

Meester Dienaar was geweldig,juf Olff was mooi

dirk lindeman

de bloembollententoonstelling

Alhoewel ik inmiddels al weer ruim 54 jaar in Bos en Lommer woon, heb ik maar kort op de Ten Kateschool gezeten.

Wij woonde in de Lanseloetstraat dus dat was heel dicht bij de school.

Van de leeraren kan ik mij eigenlijk alleen meester Mets nog maar herinneren en de hoofdmeester Stobben.

wat mij wel altijd is bijgebleven is de jaarlijkse bloembollen tentoonstelling, je kon dan een pot met bloembollen kopen die je thuis moest opkweken.

na een aantal weken moest je jou pot met bollen in volle bloei weer mee terug nemen naar school 

elke klas maakten in de gangen dan een soort van panorama waarin de bollen een plaatsje kregen

door de school werd dan voor ouders familie en buurtbewoners een BLOEMBOLLEN TENTOONSTELLING georganiseerd en kon een ieder komen kijken.

Voor de mooiste tot bloei gebrachte bollen was er een prijs te winnen.

Of ik ooit iets heb gewonnen weet ik niet meer, maar de geur van al die bloeiende bollen is mij altijd bijgebleven.

Ria Kruisheer

Leuke tijd gehad op de Ten Kateschool

In tegenstelling tot wat ik hier lees heb ik juist weer een heel leuke tijd gehad op deze school. In 1960 kwam ik in de 1ste klas bij juffrouw van der Horst. Ik dacht vanaf de 4e klas dat we meester Zandbergen hadden. Zowel aan de juffrouw als aan de meester heb ik goede herinneringen. Alleen de handwerkjuffrouw, juffrouw Groenendijk, dat was echt een vreselijk mens, vooral tegen de kinderen die niet 'handig' waren....

Martine

Juf Sorgdrager

Die naam... in combinatie met de ten Kateschool ken ik hem niet, wel in combinatie met de Admiraal de Ruyterschool, 1974-1980.

Handwerken kregen de meisjes van haar, want handenarbeid (zagen, timmeren, etc.) was alleen voor jongens. Een van mijn vriendinnetjes van toen bakte er helemaal niets van. Grote gaten in het haak- en breiwerk. Woest werd juf Sorgdrager dan. Ze haalde alles uit en het arme kind moest weer opnieuw beginnen. Zou ze er nog nachtmerries van hebben?

Die juf Sorgdrager, toen al flink op leeftijd, waarschijnlijk al 30 jaar dood. Ze zou zich omdraaien in haar graf als ze zou zien waar dit soort activiteiten nu op de onderwijsladder staan (als ze er al staan). ;)

Sandra

Meester metz

ik heb op deze school geen leuke tijd gehad. Ik geloof dat ik in de derde klas meester metz kreeg, die was betrokken bij zijn klas, en hij kon prachtig voorlezen, volgens mij woonde hij in zaandam en kwam dagelijks met de fiets naar amsterdam. Ik heb vage beelden van hoofdmeester stobbe, deze stak de ene sigaret op na de andere, nare man, had geen zin om inval lessen te draaien, zat op zijn draaistoel met zijn rug naar de klas, er waren veel leraren ziek, in de tweede klas stond er telkens een ander voor de klas die ook zo weer weg was, slecht onderwijs en over het algemeen was de sfeer op school gespannen met een hoop lawaai, er was geen rust of orde in de klas, ook niet bij meester metz, die had het moeilijk met een aantal jongens. In de 5de klas kwam meester huizinga, die vond het erg fijn als er meisjes op zijn schoot kwamen zitten. Zou nou niet meer kunnen gelukkig. Ik was blij dat mijn schooltijd daar afgelopen was. 

Else Marz

Else Marz

Nog net herkenbaar. Juf De Jong had ik gelukkig niet, wel juf Sorgdrager. Hoofd van de school toendertijd: Mr Lanser, daarna Mr Ba...... weet ik niet meer. ADHD, dyslexie: onbekend. Lat erover en voortmodderen. Ben je nog goed terechtgekomen, Alex?

Alex Krull

Op de Ten Kateschool Sequel

Hallo Sandra,
Jammer dat je de lezers niet vertelt welke jaren je op die school zat, wat zo “Naar” was, en over het “Slechte Onderwijs”.

Ik heb geschreven “Ten Kate Deel 1 & 2”.
Er is ook een gedeelte door mij geschreven "Ten Kate Deel 3" dat nooit gepubliceerd is. Dit betreft de klassen 4, 5 en 6 (1954 tot 56) met Dhr De Roer aan de helm.

"Op de eerste dag in Klas 4, iedereen was door Dhr. De Roer gedegradeerd tot rank van KAFFER…………”

Dit zette de “Stage” voor de volgende 3 jaren!

Groeten

Lex Krull

sandra

ten kateschool

het was een nare schooltijd ook voor mij op die school.
geen goede herinneringen, alleen meester Metz was een fijne meester en heeft echt zijn best gedaan. slecht onderwijs.

Bezoeker

Geen blije jeugd

Go Lex, wat een verborgen talent, het tweede deel was net zo pakkend als het eerste. Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld, omdat ik een "beetje" van de geschiedenis weet.

Maar misschien een idéé om een boekje te schrijven?

Channah van Straaten

Geen blije jeugd.....

Het tweede gedeelte van je verhaal getuigt opnieuw niet van een blije jeugd. Dat mensen kinderen zulke dingen aandoen......
Maar je hebt het weer prachtig beschreven in een mooie sobere stijl. Mijn complimenten!

Groeten van Channah