Mijn stuk van de Pijp was aan de Erasmusgracht.
Dit eind had het pomphuis. Het bouwsel aan de buitenkant had metalen golf plaat bedekking. Binnenin stond heel mooi machinerie. Daar tussen die machines in liep een machinist. Het zag er heel belangrijk uit. Het gebouwd stond op palen, en had kruispalen, en een bord van “VerbodenToegang”. Maar dat lapte je aan je laars en nam gewoon de brutale gelegenheid om stiekem over die kruispalen te lopen. Dat was natuurlijk hardstikke gevaarlijk, en dodelijk als je het evenwicht zou verliezen.
De bedoeling van de”Pijp” en de “Pomp” was om het waterpijl in Erasmusgracht, Admiralengracht en Tienhovengracht laag te houden. En dat was in verband met de aanleg van de Kademuren langs die grachten. Toen dat volbracht was verdween het pomphuis, de pijp bleef, en het water pijl in die grachten kwam dan op het Amsterdams water pijl te staan. Of die pomp iets te maken had met het waterpijl en het uit baggeren van het Slotermeer in moeilijk uit te vinden.
Om de verbinding met een brug tussen de Rijp en Erasmusgracht te maken zou een te grote onder neming zijn, als men maar eens kijkt naar de bruggen over de Hoofdweg en de Zwijgerlaan, met name de aanloop en afrit. Maar het iedee was daar, want de Joos Banckers was al een stuk korter gebouwd dan de Ruijterweg, van daar die rare inham.
Zou het teveel onderstelling zijn als de NZH er iets mee (tegen) te doen had, zodat de verbinding al bestond, maar geplempd was door de NZH voor de aanleg van de trambaan?