In 1864 was er voor het eerst sprake van een plan voor een Ceintuurspoorlijn evenwijdig aan de Singelgracht net buiten de toen nog bestaande stadswallen, met een Centraal Station op de plaats waar later de wijk De Pijp werd gebouwd. Na lange discussies werd onder druk van de regering in Den Haag in 1869 besloten dat het Centraal Station op een eiland in het IJ zou worden aangelegd. Dit station werd in gebruik genomen in 1889. Het idee van een spoorlijn rond de stad kwam weer naar boven in 1905. Het toenemende goederenvervoer van en naar de nieuwe havens aan de westkant van de stad maakte het wenselijk dit buiten de stad om te voeren. In 1915 werd besloten tot aanleg van een Ringspoordijk door het poldergebied buiten de stad. Bij de annexatie van 1921 kwam dit bij de gemeente Amsterdam. Nog in het zelfde jaar startte de aanleg ten westen en ten zuiden van de stadsgrenzen. Aan de westkant kwam deze in de nog landelijke Sloterpolder te liggen. Waar deze dijk bestaande wegen passeerde werden viaducten gebouwd, zoals over de Sloterweg. Dit uit 1931 daterende viaduct werd in 1982 gesloopt. In de periode van grote werkloosheid werd na 1930 in het kader van de werkverschaffing de prioriteit verlegd naar de oostkant van de stad. Door de economische crisis van de jaren dertig en de oorlog van de jaren veertig werd de spoorlijn niet voltooid. In de jaren vijftig waren er andere prioriteiten dan de aanleg van nieuwe spoorlijnen.
In de oorlogsjaren 1940-’45 werd er Duits afweergeschut op de dijk geplaatst. In de jaren vijftig werden de bunkers in de dijk opgeruimd. Toen de gemeente Amsterdam in de jaren vijftig de Westelijke Tuinsteden ging bouwen werd de bestaande, nog nooit in gebruik genomen, Ringspoordijk op meer dan twintig plaatsen doorgraven voor nieuwe wegen naar de buitenwijken. De gemeente had zich verplicht om bij toekomstige voltooiing van de spoorlijn op haar kosten extra viaducten te laten bouwen. Het tracé van deze dijk heeft ook zijn invloed gehad op de inrichting van de Tuinsteden. Een knik van 17 graden tussen de Postjesweg en Jan van Galenstraat is ook terug te vinden in het stratenplan in de omgeving hiervan. Het in 1968 aangenomen plan voor aanleg van een metronet, compleet met Ringbaan is nooit volledig tot uitvoering gekomen. In 1973 werd besloten naar de sterk uitgebreide luchthaven Schiphol een spoorlijn aan te leggen. Aanvankelijk zou deze lijn zijn eindpunt in Amsterdam krijgen in een tunnel onder de Boerenwetering nabij het Rijksmuseum. Daarom kreeg het eerst geopende deel van de Schipholspoorlijn in 1978 zijn eindpunt bij Station Zuid. Inmiddels was besloten de spoorlijn te verlengen naar het Centraal Station en daarvoor gebruik te maken van de reeds een halve eeuw aanwezige Ringspoordijk aan de westkant van de stad. Deze werd daartoe breder en lager gemaakt. Hierbij sneuvelde ook de uitbundige vegetatie die jarenlang ongehinderd kon groeien. Er groeiden geheel andere plantesoorten dan in de directe omgeving, aangezien voor de ophoging van de dijk indertijd kalkrijk duinzand was gebruikt.
In 1982 startte de bouw van de viaducten over de in de jaren vijftig aangelegde straten. Op 30 mei 1986 werd de verbinding Centraal Station - Schiphol voor het reizigersverkeer geopend. In de Westelijke Tuinsteden werden twee nieuwe haltes geopend: aan de Burg. de Vlugtlaan en aan de Cornelis Lelylaan. De Ringspoorbaan is dus uiteindelijk nooit voor goederenvervoer in gebruik genomen maar voor reizigersvervoer. In 1992 startte de aanleg van de Ringlijnmetro tussen Sloterdijk (Isolatorweg) en Amsterdam-Zuid. Hiertoe werd de bestaande dijk aan de stadszijde verbreed. Hiervoor was bij de aanleg reeds ruimte vrijgehouden. Alle viaducten moesten verdubbeld worden. Op 1 juni 1997 werd de Ringlijnmetro met het lijnnummer 50 in gebruik genomen. In de Westelijke Tuinsteden kwamen er zes haltes: Bos en Lommerweg, Jan van Galenstraat, Postjesweg, Cornelis Lelylaan, Heemstedestraat en Henk Sneevlietweg. Aan de buitenzijde van de Ringspoordijk is nog ruimte voor twee extra treinsporen. Van deze ruimte werd gebruik gemaakt tussen de Haarlemmerweg en de Burg. de Vlugtlaan voor de aansluiting van de Hemboog in de richting Zaandam. Deze werd geopend op 14 december 2003. Sinds het station Lelylaan in 1996 geen stopplaats meer is voor de Intercitytreinen en de sluiting van de NS-halte De Vlugtlaan in 2001, is het aantal reismogelijkheden vanaf de Ringspoorbaan sterk afgenomen: Voorheen kon men ook rechtstreeks naar bestemmingen als Berlijn, Brussel, Rotterdam, Vlissingen, Enschede, Groningen en Leeuwarden. Nu kan men nog rechtstreeks ieder half uur vanaf de Lelylaan naar Schiphol - Leiden - Den Haag en anderzijds naar Centraal Station - Weesp - Almere - Lelystad. Sinds 2003 is daar de bestemming Zaandam - Hoorn bij gekomen. Als gevolg van bezuinigingen rijdt hier nu slechts een trein per uur tussen Schiphol en Hoorn. Per metro kan men dan nog naar Sloterdijk (Isolatorweg) enerzijds en anderzijds naar de stations Zuid - RAI - Duivendrecht - Bijlmer - Holendrecht - Gein.
De Ringspoordijk is indertijd aangelegd met gebruikmaking van kalkrijk duinzand. Als gevolg daarvan ontwikkelde zich daar een kalkminnende flora, met allerlei plantesoorten die elders in de omgeving niet voorkwamen. Met de komst van de trein werden ook plantenzaden van elders meegevoerd die hier wortel schoten. Inmiddels wordt een gedeelte van de strook langs de dijk ingericht als ecologische zone.