De tram in De Baarsjes en Bos en Lommer

6 Fans
De Baarsjes, Bos en Lommer, Baarsjes

In 1924 rijden de eerste elektrische gemeentetrams in de nieuwe stadsuitbreidingen van West.

Prentbriefkaart van het Mercatorplein omstreeks 1930  <p>Rechts wachten trams van lijn 7 hun vertrektijd af. Geheel links op de Hoofdweg is het beginpunt van lijn 13, in het midden rijdt een tramstel van lijn 13. Bron: <a href="http://www.amsterdamsetrams.nl">Geheugen van de Amsterdamse Tram</a></p>

Prentbriefkaart van het Mercatorplein omstreeks 1930

Rechts wachten trams van lijn 7 hun vertrektijd af. Geheel links op de Hoofdweg is het beginpunt van lijn 13, in het midden rijdt een tramstel van lijn 13. Bron: Geheugen van de Amsterdamse Tram

Door: Jan van Zijp

Alle rechten voorbehouden

De wijken (tussen 1990 en 2010 stadsdelen) De Baarsjes en Bos en Lommer in Amsterdam-West zijn voor het grootste deel gebouwd tussen 1920 en 1940. Voor 1921 was het gebied ten westen van de Kostverlorenvaart deel van de gemeente Sloten, die per 1 januari 1921 door Amsterdam werd geannexeerd. In de jaren twintig vond in het oostelijkste deel van de Sloterpolder veel woningbouw plaats volgens het door Berlage ontworpen Plan West.

Over de in 1913 gebouwde Kinkerbrug in het verlengde van de Kinkerstraat gingen per 5 juni 1924 de eerste elektrische Gemeentetrams rijden in de nieuwe stadsuitbreidingen. De lijnen 7 en 17, die tot dan toe hun eindpunt aan het einde van de Kinkerstraat hadden, passeerden over de draaibrug de Kostverlorenvaart om meteen daarna rechtsaf de nog jonge Witte de Withstraat in te rijden. Ruim 75 jaar later doet lijn 7 dit nog steeds. Aanvankelijk lag het eindpunt aan het einde van deze straat nabij de Krommert. Hier passeerde Haarlemse Tram al sinds 1904 over de geheel vrije baan van de Admiraal de Ruijterweg. In dit artikel blijven de trams die al voor 1924 naar Sloterdijk reden (de Haarlemse Tram en de tram van het Nassauplein naar Sloterdijk) buiten beschouwing.

Al drie jaar later was de bebouwing van Plan West zover in westelijke richting gevorderd dat de lijnen 7 en 17 per 14 juli 1927 vanaf de Witte de Withstraat linksaf hun weg vervolgde via de Jan Evertsenstraat naar het Mercatorplein, waar het nieuwe eindpunt kwam.

Vier maanden later kwam de volgende uitbreiding. Lijn 13 die, komende vanaf de Czaar Peterstraat – via het Centraal Station en de De Clerqstraat naar de Frederik Hendrikstraat reed, ging nu de De Clerqstraat geheel uitrijden en via de Wiegbrug en de Admiraal de Ruijterweg naar de Krommert, om daar af te buigen naar de Jan Evertsenstraat en vervolgens door te gaan naar het Mercatorplein. Tussen de De Clerqstraat en de Krommert reed al 23 jaar de Haarlemse Tram op smalspoor en nu werd ook dit deel in navolging van het traject tussen Spuistraat en Bilderdijkstraat drierailig voor de normaalsporige Gemeentetram en de metersporige Haarlemse Tram. Omdat lijn 13 nu ook door de Jan Evertsenstraat reed, kon lijn 17 hier verdwijnen en ook vanaf 3 november 1927 via een nieuwe route vanaf de Kinkerbrug over de Postjesweg en Hoofdweg naar het Surinameplein gaan rijden. Hiermee had het tramnet in de Admiralenbuurt ongeveer de vorm gekregen die nu nog bestaat.

© Erik Swierstra, 2010

Dit is het begin van een veel langer artikel. Wilt u meer lezen klik dan hier voor het vervolg van het artikel.

Alle rechten voorbehouden

2856 keer bekeken

Hendrik

Heel veel informatie

Beste Erik,

Fantastisch, wat een bron van informatie.
Ben benieuwd naar een volgend stuk over trams.