Wat doe jij voor je buurt?

6 Fans
Geuzenveld

Woensdag 14 mei ging op het schooplein van brede school ’t Koggeschip de campagne ‘Wat doe jij voor je buurt’ van start. De campagne heeft als doel bewoners van buurt Ne9en bewust te maken dat men iets kan betekenen voor de buurt.

Wethouder Tys de Ruijter zet Dennis Kalijan in het zonnetje Foto: Shirley Brandeis, 14 mei 2008

Wethouder Tys de Ruijter zet Dennis Kalijan in het zonnetje Foto: Shirley Brandeis, 14 mei 2008

Alle rechten voorbehouden
Al die aandacht hoeft niet van haar.

“Ik vind het gewoon leuk om te doen,” legt bewoonster Thea Schaafsma uit alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat ze zoveel voor haar buurt doet. “Ik doe het puur voor de gezelligheid en het leuke is dat je door al die activiteiten ook veel mensen leert kennen.” Thea kreeg vorige week woensdag uit handen van wethouder Tys de Ruijter een bloemetje vanwege haar inzet voor haar buurt. Van de buurtcommissie en de EHBO-post tot het lesgeven bij de computercursussen; Thea Schaafsma is er voor haar medemens. “Ik ben een echte regeltante.” Ook Sylvia, Fatima, René en Dennis kregen een bloemetje voor hun inzet. De een als bewoner, de ander vanuit een professie bij de woningbouwvereniging of bij het stadsdeel.

Nodig

“Waar ze me nodig hebben ben ik,” vertelt bewoonster Sylvia. Ze kookt in buurtcentrum Het PlusPunt, staat er achter de bar en zit in eerdergenoemde buurtcommissie. “Mensen als Thea en Sylvia zijn nodig voor de buurt,” vindt Fatima Oulad Ahmed, assistente van buurtcoördinator Dennis Kalijan. “Je kunt mensen het beste aanmoedigen door voorbeelden te stellen.” En ja, meer mensen zouden iets moeten doen in hun buurt. “Als je leuk en veilig wilt wonen, is betrokkenheid belangrijk. Dat bevordert de sociale cohesie en veiligheid.”

Karten

En dus gaan de kinderen van groep 5 tot en met 8 nu langs de deuren met posters. Op de posters informatie over de campagne met daarop foto’s van betrokken mensen, stralend in de camera kijkend. De posteractie is onderdeel van de campagne die door stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer samen met corporaties De Key, Far West en Het Oosten is opgezet. Het kind dat uiteindelijk de meeste posters op heeft laten hangen, wint een prijs. En ook: met elke poster die wordt opgehangen komt er € 7,50 in een buurtpot. Van dat bedrag wordt op 15 augustus voor alle bewoners van buurt Ne9en een openlucht bioscoop georganiseerd op het plein van ’t Koggeschip. Eerder werden leerlingen van ’t Koggeschip al betrokken bij de buurt en gingen bepakt met prikkers en geel jasje de wijk in om vuil te prikken. “We willen graag de betrokkenheid bij de buurt stimuleren,” aldus René Tatje van corporatie De Key. Als traktatie kregen de kinderen een middagje karten cadeau. Lachend: “Daardoor kregen we daarna nog meer aanmeldingen van kinderen die vuil wilden prikken.”

Lil Future

Mensen bewust maken dat je iets kunt doen voor de buurt, vaak al op een simpele manier. Dat wil de campagne duidelijk maken. Vandaar de rolmodellen. “Dit soort mensen hebben we hier nodig,” zei Tys de Ruijter woensdag nadat Lion Buiten, onze eigen jonge buurtrapper (beter bekend onder zijn artiestennaam Lil Future) had opgetreden en de aandacht van de kinderen had getrokken. De Ruijter: “Mensen zoals Thea en Sylvia zijn een goed voorbeeld. Veel mensen zijn al actief in de wijk, maar misschien wel evenveel mensen willen iets doen maar weten niet waar te beginnen. Voor hen is de campagne bedoeld.”

Buurtfeest op 7 juni

De uiteindelijke winnaar van de posterwedstrijd wordt bekend gemaakt tijdens het buurtfeest op 7 juni, langs het Kruisherenpad. Op dit feest – inlcusief rommelmarkt, muziek, hapjes en straattheater – kunnen bewoners zien wat hun buurtgenoten doen voor de buurt.

Gepubliceerd: 26 mei 2008

Alle rechten voorbehouden

1337 keer bekeken

Geen reacties

Voeg je reactie toe