De naam Overtoomse Veld

6 Fans

De wijk zoals die bestond tot de instelling van de stadsdelen in 1990 bestond uit twee delen: de bebouwing uit de periode tot 1940 tussen Kostverlorenvaart en de grens van de stad langs Orteliuskade-Postjeskade-Westlandgracht, en de tussen 1955 en 1970 tot stand gekomen meer open bebouwing ten westen hiervan.

Overtoomse King  <p>De Sloterpolder, gezien vanuit het Nationaal Luchtvaart Laboratorium aan de Haagseweg. In het midden de tuinderijen. Hier ligt sinds eind jaren vijftig de wijk Overtoomse Veld (Delflandpleinbuurt). De huizenrij rechts staat langs de Westlandgracht. Getekend door Chris Schut in augustus-september 1950. Ontleend aan: <a href="http://www.xs4all.nl/~terlage/amsterdam">Terlage</a></p>

Overtoomse King

De Sloterpolder, gezien vanuit het Nationaal Luchtvaart Laboratorium aan de Haagseweg. In het midden de tuinderijen. Hier ligt sinds eind jaren vijftig de wijk Overtoomse Veld (Delflandpleinbuurt). De huizenrij rechts staat langs de Westlandgracht. Getekend door Chris Schut in augustus-september 1950. Ontleend aan: Terlage

Alle rechten voorbehouden

Voor de ophoging behoorde het gebied tot de Overtoomse Polder, grotendeels door tuinbouwbedrijven in cultuur gebracht (bron: De Naam van Onze Straat, tweede druk, Stadsdrukkerij van Amsterdam, 1978).
Het voor 1940 gebouwde deel werd in 1990 ingedeeld bij de stadsdelen De Baarsjes en (Oud-)Zuid. Het Surinameplein vormt de grens tussen deze beide stadsdelen. Het na 1955 gebouwde deel werd in 1990 ingedeeld bij het stadsdeel Slotervaart-Overtoomse Veld. Dit stadsdeel veranderde in april 2004 de naam in Slotervaart, waarmee de naam Overtoomse Veld nu nog uitsluitend van toepassing is op de wijk tussen Ringweg en Ringspoorlijn en tussen Jan Evertsenstraat en Henk Sneevlietweg. De naam Overtoomse Veld is gerelateerd aan de Overtoom, een buurtschap bij de overhaal, en tussen 1809 en 1940 de sluis, tussen de Schinkel en Kostverlorenvaart. Van dit buurtschap zijn nog enkele huizen overgebleven rond het Aalsmeers Veerhuis aan de Sloterkade.
Van oudsher was er in de Sloterpolder ten westen van de Kostverlorenvaart naast veeteelt ook tuinbouw te vinden. Toen de tuinderijen in de omgeving van de Boerenwetering aan de zuidkant van Amsterdam omstreeks 1900 moesten wijken voor stadsuitbreidingen (Oud-Zuid) verhuisden veel tuinders naar het gebied ten westen van de Kostverlorenvaart, ook wel Baarsjespolder en Overtoomse Polder genoemd, waarmee dit gebied de belangrijkste groententuin van Amsterdam werd. Ook hier werden de tuinders verdreven door stadsuitbreidingen, in de jaren twintig eerst nabij het buurtschap de Baarsjes en ten slotte in de jaren vijftig ook in de rest van de Sloterpolder. De laatste tuinders, gevestigd op het gebied waar nu het Rembrandtpark ligt, verlieten hun grond in 1959. Zij verhuisden naar het Tuinbouwgebied Sloten, bij de Louwesweg. Ondanks toezeggingen van de gemeente Amsterdam dat zij daar niet meer weg zouden hoeven werd zo¹n dertig jaar later ook dit gebied ontruimd voor de bouw van de wijk Nieuw Sloten.
In 2004 zijn twee aardige boeken verschenen waarin veel over de geschiedenis van het vroegere Overtoomse Veld wordt verteld.
- Sloterpolder in tekst en beeld De groentetuin van Amsterdam, periode 1920-1960. ISBN: 908083551X.
- Bos en Lommer en De Baarsjes. De geschiedenis van Amsterdam-West, van Ton Heijdra. Uitgeverij Rene de Milliano, 2004. ISBN: 9072810457.

Alle rechten voorbehouden

6772 keer bekeken

5 reacties

Voeg je reactie toe
ingrid wouterson

schutting-pekelharing-pad, pramenverhuur, wie kan vertellen lver het voormalige quakerseiland?

In de jaren 50 liep ik via het surinameplein naar de gymzaal achter dit plein, naast dit lokaal lag een sprookjesachtig dorpje met dromerige huisjes. Het rook er altijd verrukkelijknaar vanille. Ik otmoette mensen die het herkenden. In boeken en kranten kon ik het terugvinden als quakerseiland. En in het archief van amsterdam zijn een aantal tekeningen te vinden. Ik been op zoek naar filmmateriaal en foto's en of verhalen over dit eilandje. Net als de dorpjes osdorp,diemen,duivendrecht en sloterdijk, ruigoord zij zijn stilzwijgend opgeslokt in de stad. Maar mijn herinneringen liggen bij quakerseiland of kwaakerseiland, achter de surinamestraat bij de kostver,orenkade.

Dick Funcke

Spijker V.2

Ik kan u wel helpen aan de maatschets van de Spijker V.2.
Stuur mij maar uw e-mailadres.

Dick Funcke

Co Maarschalkerweerd

Overtoom

N.a.v. mijn voorgaande reaktie, bij deze nog wat aanvullende gegevens betreffende mijn persoon. Kort voor het uitbreken van WOII woonden mijn ouders in 't dorpje (thans startbaan) bij Schiphol. Waar mijn vader (Karel Maarschalkerweerd) werkzaam was bij de KLM. Vanwege de oorlog, tengevolge waarvan de KLM (als gevolg van de overname van de luchthaven Schiphol door de Duitsers) geen werk meer kon bieden, is m'n vader verhuisd naar de Overtoom, t.h.v. (of boven) de manege. Daarbij maakten wij o.a. (ik was toen 2 jaar) de 'luchtaanval' op 't Wilhelmina Gasthuis (1940) en naaste omgeving mee. Wie kan daar (ook) nog wat meer over vertellen?...

Co Maarschalkerweerd

Spijker V.2

Mijn naam is Co Maarschalkerweerd, leeftijd 72, en ik ben op zoek naar een maatschets van de V.2 van de (vliegtuig)fabriek Spijker. Kwam daarbij toevcallig uw naam tegen en ik ben benieuwd, of U mij wellicht daaraan kunt helpen?! Vr.gr. CO

Site Administrator

Re: De naam Overtoomse Veld

Geachte Heer Swierstra,
Ik hoop op deze manier met U in contact te komen en hoop dat U mij of misschien iemand anders, behulpzaam kunt zijn?
Het betreft nl. een onderzoek naar de vliegtuigen gebouwd bij de voormalige fabriek Trompenburg.
Een vliegtuig van het type Spijker V-2 en een vliegtuig motor Thulin A en waarschijnlijk enige tekeningenzijn in 1920/21 geschonken door de Luchtmacht aan de AVOC (Amsterdamsche Vlieg Onderneming Club) welke het doel had luchtvaarttechnici op te leiden.
Zij hadden een werkplaats achter het cafe "De 400 Roe"
Nu was ik op het internet aan het zoeken of daar iets vermeld stond over dit cafe en vond uw artikel "De 1800 Roe en andere Roeden".
Ik hoop iets meer te weten te komen over dit toestel en motor en wat er mee is gebeurd.
Natuurlijk zijn foto's ook welkom.
Verdere informatie/foto's etc. met betrekking tot de vliegtuigen gebouwd bij Trompenburg en de afdeling vliegtuigbouw zijn ook zeer welkom.
Ik hoop dat U mij op de een of andere manier (op weg) kunt helpen.
Bijvoorbaat dank.
Vriendelijke groeten,
Jan den Das