Het moet begin jaren vijftig zijn geweest, dat men proef luchten heeft ondernomen om de mogelijkheid te testen van een helikopterverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam Antwerpen en Parijs.
De verbinding Antwerpen, Rotterdam en Parijs was al in gebruik. Deze werd onderhouden door de Belgische luchtvaartmaatschappij, Sabena, met een Sikorsky-helikopter, de S55. Er zijn plannen geweest om diverse steden in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België met elkaar te verbinden. Men was toen van mening dat de helikopter daarvoor het ideale vervoermiddel was. Er is dan ook tot 1986 een regelmatige verbinding geweest tussen diverse steden. In 1986 waren de autowegen en spoorwegverbindingen zo verbeterd, dat men hier niet meer tegenop kon concurreren. Ook was de brandstof duurder geworden en een helikopter lust daarvan wel een beetje.
Op internet (onder andere op http://www.retroscoop.com) kan men alles lezen over de helikoptervluchten. Er wordt wel gerept van allerlei proefvluchten door Sabena, maar in dat rijtje komt Amsterdam niet voor.
En toch weet Piet Zegstroo zeker dat deze hebben plaats gevonden. Zijn vader was toen namelijk werkzaam bij de onderhoudsdienst van de Luchthaven Schiphol en heeft naar dat hij zich dat nog kan herinneren vier keer meegeholpen met de afzetting van het kermisterrein op de Jan van Galenstraat. De vluchten werden denkelijk alleen bij goed weer uitgevoerd want hij kan zich nog vaag herinneren dat het één keer is afgelast.
Op deze proefvluchten die op zaterdagmiddag plaatsvonden kwam veel volk af. De afzetting was een simpel dranghekje en een handvol politiemensen. Deze hadden geen moeite om de mensen achter de hekken te houden. Er waren, zover Piet weet, ook geen protestgroepen of andere tegenstanders aanwezig. Een ieder vond het machtig interessant en men wilde dan ook niets missen van het schouwspel. De bewoners van de Geuzenkade hadden hun ramen wijd open om maar niets van het schouwspel te hoeven missen ...