De Overtoom

In de serie Oud en Nieuw

Auteur: Jan Wiebenga
7 Fans
Slotermeer, Nieuw-West
De Overtoom op ansichtkaart van uitgeverij Takken - Utrecht, ongedateerd maar 1950-1960 geschat Ansichtkaart: collectie Jan Wiebenga

De Overtoom op ansichtkaart van uitgeverij Takken - Utrecht, ongedateerd maar 1950-1960 geschat Ansichtkaart: collectie Jan Wiebenga

Alle rechten voorbehouden

De Overtoomt in 1950-1960 en in 2011
In deze miniserie enkele bekende en onbekende plekken uit een ver verleden en in de hedendaagse situatie.

De Overtoom op ansichtkaart van uitgeverij Takken - Utrecht, ongedateerd maar 1950-1960 geschat
Ansichtkaart: collectie Jan Wiebenga

Over de gehele breedte van de Overtoom reden auto’s en ander verkeer als er geen tram in de buurt was. Was er wel een tram in de buurt dan werd met enige tegenzin ruimte gemaakt. Een krijtstreep gaf enige lucht voor de fietsers, en voetgangers haasten zich naar een vluchtheuvel. Tegenwoordig heeft een ieder zijn eigen baan, rijweg, fietspad en voetpad.
De meeste kevers zijn verdwenen evenals de antieke vuilniswagen. Ook in het geboomte is flink gesnoeid. Alleen de naam Peijnenburg is gebleven.


De straat kreeg zijn naam in 1901. Deze is afgeleid van de Overtoomse Vaart, ook Heiligewegse Vaart genoemd, die liep van de Leidsepoort naar de Overtoom. De noordzijde heette Overtoom, terwijl de zuidzijde sinds 1875 Vondelkade heette. Een groot deel lag tot de annexatie van 1896 in de gemeente Nieuwer-Amstel. De vaart werd, na de aanleg van het parallel liggende Jacob van Lennepkanaal, in 1904 gedempt, waardoor een brede uitvalsweg ontstond van het Leidsche Bosje naar de Amstelveenseweg
Bron: Wikipedia


De overtoom anno 2011 Foto: Jan Wiebenga, 20 januari 2011

De overtoom anno 2011 Foto: Jan Wiebenga, 20 januari 2011

Alle rechten voorbehouden
De overtoom anno 2011
Foto: Jan Wiebenga, 20 januari 2011

Niet over de gehele breedte maar nu over de gehele lengte van de Overtoom staan de auto’s. Een enkeling probeert het toch nog op de trambaan. Als je de betonkolos rechts even wegdenkt dan is er eigenlijk niet veel veranderd. De auto’s zijn wel iets veranderd en het wegdek is geasfalteerd, maar verder een vertrouwd beeld.

Geplaatst: 26 oktober 2013
Alle rechten voorbehouden

648 keer bekeken

2 reacties

Voeg je reactie toe
Eric Roosendaal

Overtoom en datering

Op de oude foto is links een Citroen te zien - en volgens Wikipedia kwam dat model (Citroen DS) pas uit in 1955, dus deze foto is zeker niet ouder dan 1955. Eerder iets later, zou je denken, tenzij die auto echt gloednieuw is.

Ik heb van 1958-1985 aan de Overtoom gewoond, en vijf jaar lang (62-66) de Allebe-school bezocht, die vlak om de hoek van deze foto zat, op de 3e Kostverlorenkade (op Google Maps kun je de gevelsteen met naam nog zien op nr 38). Elke ochtend liep ik langs de drukke Overtoom ongeveer 1 kilometer naar school (ja, ook al toen ik zes was, want naar school gebracht worden was toen alleen voor kleutertjes...). Op de weg terug liep ik vrijwel altijd door het Vondelpark. Pas het laatste jaar had ik een fiets.

Die 'moderne' betonkolos is de Autopon, gebouwd tussen 1955 en 1961. Maar helaas helpen die data niet, want op de oude foto is deze plek net niet te zien. Misschien heeft de fotograaf destijds bewust een positie gekozen waar de rommelige aanblik van een bouwput buiten beeld bleef.

Wat me ook opviel zijn de klinkers op de weg. Ik herinner me de Overtoom alleen maar geasfalteerd, al moet ik toegeven dat mijn vroegste herinneringen natuurlijk wel vaag zijn. Maar rond 1960 was ik een poosje erg geinteresseerd in auto's, en ik meen te weten dat er toen toch echt asfalt lag.

Dus voor deze foto schat ik 1956-1959.

Jan Rutgers

Openluchtschool

Dagelijks maakte ik de reis, van de J.M. Kemperstraat naar bijna het eind van de Overtoom, gedurende de jaren 1950 t/m 1957. De Frederikstraat, daar was de Openluchtschool en daar heb ik mijn lagereschooltijd doorgebracht.
Op het van Limburgstirumplein stapte ik dan op lijn 10 naar het Gartmanplantsoen en dan op lijn 1 naar de halte Reinvis Feith straat. Het was een hele onderneming en tot de derde klas, maakte ik die reis onder begeleiding van mijn moeder. Er was altijd van alles te zien en te beleven en ook het Vondelpark oefende een grote aantrekkingskracht uit. De lust tot het beleven van avonturen in het Vondelpark was dan ook menigmaal te sterk en ja dan had de school het nakijken. Ofschoon mijn moeder me tot aan de deur van het klaslokaal bracht, zag ik toch wel vaak kans om te ontsnappen aan de slaapverwekkende saaiheid op school.