Die advertenties waren één kolom breed en pakweg 10 centimeter hoog en ze werden altijd in de kranten op de overlijdenspagina´s geplaatst. Daar, zo was uit onderzoek gebleken, hadden ze het meeste succes. Ook de formule was eenvoudig. Zo was er bijvoorbeeld Spalt, een bekende Duitse aspirine.
De advertentie daarvoor zou bestaan uit bovenin één woord. Bijvoorbeeld "Hoofdpijn", of "Kiespijn". Daaronder kwam dan een kleine foto van 4 centimeter breed en hoog, met het hoofd van iemand die pijn heeft. En daaronder een heel kort tekstje en dan het merk Spalt. Op zo´n foto in pasfoto-formaat kun je natuurlijk niet veel doen. De ontwerper had besloten de foto te laten maken in het Nieuwe West aan de Pieter Calandlaan, die toen nog helemaal van rul zand was, in het rijtje winkels tegenover het kleine winkelcentrum.
We liepen er helemaal naartoe. Het fotomodel was er al. Het was een niet helemaal onbekende acteur die soms ook wel op TV soms. Een ernstige man van een jaar of vijfendertig. We legden hem uit wat de bedoeling was. En hoe klein de foto zou worden. Hij vroeg een kwartier alleen in de "studio" te mogen zitten om zich voor te bereiden.
Nu ben ik een gelukkig mens, want ik heb nooit hoofdpijn – afkloppen! Maar toen ik het model voor de camera zag zitten, leek het alsof hij een hoos van hoofdpijn had en dreigde ik zelf iets van hem over te nemen. Die acteur was ongelooflijk goed. Maar ik bleef gelukkig hoofdpijnvrij.
De ontwerper en ik liepen weer terug. Eerst door het mulle zand, helemaal tot bij het Hoofddorpplein. Toen we weer op het reclamebureau waren, heb ik zeker een uur met m´n benen op een tweede stoel omhoog gezeten. Ik had dan wel geen hoofdpijn, maar m’n benen voelden ...
Karel N.L. Grazell
Amsterdams Stadsdeeldichter Zuideramstel