Speciaal voor het jeugdige bezoek aan het Amsterdams Historisch Museum (AHM) had de afdeling Cultuur en Educatie van het AHM een speciaal programma over Nieuw-West ontwikkeld. Dit programma bestaat uit veel foto’s, plattegronden en tekeningen over de ontwikkeling van de wijken Slotermeer, Slotervaart, Overtoomse Veld, Geuzenveld, Osdorp en ook een deel van Bos & Lommer.
Kolenkit?
In twintig minuten tijd hoorden en zagen de jongens en meisjes aan de hand van de diapresentatie van museumjuf Gonca over de ontwikkeling van de Westelijke Tuinsteden. Vanaf het ontstaan van de stad eeuwen geleden, toen er feitelijk alleen nog maar sprake was van het Damrak en wat grachtjes daar omheen, tot de bouw van de tuinsteden in de jaren vijftig. Het duizelde sommigen wel bij het horen van termen als het Algemeen Uitbreidingsplan, de Woningwet en de ontwikkeling van wijken “die baden in zeeën van ruimte en licht“. Maar de jongeren kregen door alle informatie wel een duidelijker beeld van hoe Amsterdam en Nieuw-West zijn ontstaan. En er was natuurlijk veel herkenning bij foto’s uit hun buurt. “Hé, daar woon ik man!“ Vooral het Mercatorplein en de Kolenkit ontlokten veel reacties. Helaas kon niemand vertellen waar de naam Kolenkit nu eigenlijk vandaan komt. Maar ja, wie gebruikt er tegenwoordig nog een kolenkit?
Na de diapresentatie gingen de leerlingen in tweetallen met opdrachten door het museum. In een speciaal voor dit bezoek vervaardigd boekje stonden ‘missies’ die met behulp van een kratje met voorwerpen moesten worden volbracht. In het kratje zaten voorwerpen uit vervlogen tijden - stropdas, leesbrilletje, barbiepop, plumeau - die de leerlingen naar een aantal vitrines en bijzondere plekken in het museum brachten. Daar konden zij aan de hand van de gevonden informatie vragen over het verleden van de stad Amsterdam beantwoorden. Hoe heet een van de zwaarste jaren tijdens de Tweede Wereldoorlog (oorlogswinter)? Wat waren vroeger de taken van een huisvrouw (alles)? Ook aan de hand van maquettes van Nieuw-West moesten vragen worden beantwoord.
Zo klein!
De leerlingen staken veel op van dit bezoek. De meisjes vonden vooral de dwarsdoorsneden van de huisjes van vroeger het leukst. “Zo klein allemaal! En dat de mensen er dan met zoveel moesten wonen!` En alhoewel erg interessant, dat museum, leuker was het achteraf winkelen in de Kalverstraat na een klassiek middagje ‘ter lering ende vermaeck’. Na deze historische les in het kader van de website www.geheugenvanwest.nl krijgen de leerlingen volgende week lessen interviewtechnieken en gaan zij hun ouders, grootouders, familieleden en buurtbewoners interviewen. In die interviews gaan zij op zoek naar het verleden van de geïnterviewden en zullen zij proberen hun verhalen én foto’s op papier en op internet te zetten. Het Geheugen van West heeft aangeboden alle verhalen op de gelijknamige site in een aparte rubriek onder te brengen. Projectleider Juriaan Otto zal de leerlingen in speciaal hiervoor georganiseerde lessen leren hoe je een verhaal met foto zo snel en goed mogelijk op www.geheugenvanwest.nl geplaatst krijgt. Zodat iedereen straks op internet hun verhalen, hun Geheugen van West kan lezen.