GVB-er Frans van Loevezijn

Auteur: José Stolp
7 Fans
Oud-West

Deel 2 Vijfdaagse werkweek doet z’n intrede

GVB-gebouw met portretten van de werknemers geprojecteerd op hun werkplekken Stadhouderskade 1, Amsterdam-West

GVB-gebouw met portretten van de werknemers geprojecteerd op hun werkplekken Stadhouderskade 1, Amsterdam-West

Alle rechten voorbehouden

Frans: ‘Werken in deeltijd bestond nog niet. Je was in dienst voor 41 uur per week en werkte van maandag tot zaterdagmiddag. Op zaterdag werkte je ’s morgens van 08.45 tot 12.45 uur. Rond 1960 is de vijfdaagse werkweek ingevoerd. Maar de uren van de zaterdagmorgen, werden je niet geschonken, maar verdeeld over de hele week. Dat betekende dus, dat we op doordeweekse dagen 3 kwartier langer werkten en per week één kwartier werktijdvermindering kregen. Wat was dat wennen zeg! De veel langere werkdag natuurlijk en twee hele dagen vrij!
Rond 1975 werd werken in deeltijd ingevoerd en sindsdien traden er meer vrouwen in dienst. Naast hun huishouden konden zij deeltijdfuncties bekleden’.

Klerkenbevoegdheid

Frans: ‘Na een jaar, in 1956, werd ik aangesteld in vaste dienst bij het GVB. De besluiten van de aanstellingen van mijn functies heb ik allemaal bewaard. De functies dragen titels, die nu zwaar verouderd klinken en werden in ambtelijke taal omschreven. Op het besluit van mijn vaste aanstelling staat: ‘officieus is mij medegedeeld dat op mijn voorstel U, gerekend te zijn ingegaan 1 oktober 1956, te bevorderen tot jeugdig bureelambtenaar, gunstig is beschikt.’ Enz. Enz. Wat een taalgebruik! Een aantal jaren daarna ben ik bevorderd tot ‘klerk’. Jonge mensen kennen dit woord waarschijnlijk niet, maar het was heel wat als je kantoorklerk werd, want dan had je een goede baan. Om klerk te worden was een Mulodiploma alleen, niet voldoende. Je moest hiervoor drie praktijkdiploma’s halen en kon kiezen uit een taal of boekhouden.
Aangezien Nederlands voor twee diploma’s gold, heb ik Nederlands en Duits gedaan.
Dat moest je 's avonds in eigen tijd doen, want studieverlof en studiekostenvergoeding bestonden toen nog niet. Het heette toen: je klerkenbevoegdheid halen. Prachtige taal!
Mijn salaris was 135 gulden per maand en ik zat in salarisgroep 1, toen ik begon in 1955.
De term ‘jongste bediende’ die toentertijd veel gebruikt werd, was terecht want indertijd kwam je blanco van school. Nu hebben jongeren ervaring opgedaan door vakantiewerk of stage, dat was niet in mijn tijd.
Mijn chef wist dat en ik mocht van hem enveloppen schrijven en post rondbrengen. Ik had een typecursus gedaan bij Schoevers en daardoor mocht ik ook eenvoudig typewerk doen. Verder bestond mijn werk uit personeelskaarten opbergen op alfabet, post versturen en verhuizingen op personeelskaarten schrijven’.


Hier staan de andere verhalen geschreven door José Stolp en dus ook over Frans van Loevezijn.

Alle rechten voorbehouden

739 keer bekeken

6 reacties

Voeg je reactie toe
Joost

Oud GVB bestuurder

Ik wil ook even reageren op het berichtje van Harry Bekkers . Ik ben sinds ruim 3 jaar met pensioen , en 41 jaar gewerkt als trambestuurder bij het GVB . Ik heb , net zoals mijn oud collega's , een Nico Bekkers gekend als leidinggevende . Of zijn achternaam het zelfde was geschreven , zou ik niet meer weten , maar zou ook Beckers geweest kunnen zijn . Vooral qua omvang en postuur , een flinke verschijning , maar wel een aardige kerel !! Als bestuurder kon je vroeger inderdaad makkelijk promotie maken , naar een leidinggevende functie !

 

Groetjes ,

 

Joost

H W Visser

Foto

Is de originele foto nog te krijgen deze is erg onduidelijk.Zou leuk zijn

Heb bij het GVB gewerkt van 1974 tot 2006.

 

Harry

Joost van Kilsdonk

Stadhouderskade 1 GVB gebouw

Geachte, Wat een mooi overzicht. Ik vroeg me af of er ook personeelsbestanden van de Stadhouderskade 1 bestaan van eerder? De jaren 30? Of later de jaren 40? Met namen. Graag hoor ik van u. Alvast bedankt.
groet, Joost van Kilsdonk

fred den brave

stadhouderskade

Frans,

Ik heb het artikel gelezen en de foto bekeken. Bij de uitvergroting (uiteindelijk mijn werk) kwam ik nog een foto van mijzelf tegen, op kamer 64 van het Administratiegebouw, zoals dit officiel werd genoemd. De foto is gemaakt vanaf een bovenleidingsmontagewagen van het GVB ter gelegenheid van het afscheid van de heer W.F.Teune, toenmalig chef van de afd. Algemene Dienst.

bekkers

keetje stippel

hoi ook een reactie van mij.
mijn vader harry bekkers was bestuurder op lijn tien.
en in zijn avonddienst stopte hij wel eens bij snackbar stomie in de limburg van stirumstraat.en de passagiers vonden het nooit erg.dus had ik als kleine jongen savonds lekker een patatje.wat ik altijd leuk vond was het blad contact.zo leerde ik veel over trams.ik was dan ook vaak in het nint museum op de rozengracht.want daar stond een heuze bediening van de tram.ook speelde ik in de slooptrams in de havenstraat.toen mocht dat nog allemaal.wat ik mij heel goed kan herrineren was een surinaamse trambestuurder.die had altijd zijn pet op.zat altijd rechtop en niet zoals nu languit achter de knoppen.maar dat was gewoon een mooie tijd zonder zones haha.en toen had je ook nog keetje stippel.kent u die nog?

linda

Loevezijn

hartstikke leuke artikeltjes beiden. wat een tijd, wat een nostalgie.
de sfeer is goed weergegeven. ik weet nog dat iedereen op kantoor lekker zat te roken. gewoon een asbak op je bureau. niks aan de hand. typen met carbonpapier ertussen. ohwee als je een fout typte, die stond er minstens driemaal in met al die copieen.