Een anekdote over zijn ervaringen met kinderen tijdens de lessen over natuur. "Tja, het komt nog voor dat kinderen het verschil tussen een meerkoet en een zwaan niet weten en het besef dat al ons voedsel uit de natuur komt is ook niet vanzelfsprekend. Het verschil in de educatie van vroeger en nu is dat we nu gericht zijn op "ervaringsleren". Heel veel namen van planten aan kinderen leren heeft niet zoveel zin, het gaat immers om het beleven en ervaren. Stop maar eens een eikel in de grond en zie wat er gebeurt.....en leef je in in een vogel, hoe is het om hier je eten te zoeken en te leven alsof je een vogel bent. Dat is een goede ontwikkeling in educatie: het gaat om hoofd (kennis), hart (betrokkenheid) en handen (iets doen). Op deze manier ontwikkel je een band met het onderwerp en als je er een band mee hebt dan ga je er voor zorgen, in plaats van het te vernietigen. Er zijn nog steeds mensen die gericht zijn op hoe iets heet en de aspecten ervaring en handelen er niet bij betrekken. Weet je nog van vroeger in je klas? Als er iets geleerd moest worden gebeurde dat in het leslokaal."
En wat het wonen betreft?
Michiel schuift weer aan op zijn stoel en deelt mee dat iedere natuurliefhebber beter hier kan wonen dan bijvoorbeeld in de Jordaan: "Ik hoor regelmatig dat er mensen zijn die niet wisten dat ze in zo'n mooi stadsdeel wonen, totdat ze met de vaar-excursie zijn mee geweest.
En wat het vuil betreft nodigen we ook leerlingen van diverse scholen uit om mee te doen met schoonmaak-akties. RTV-Noord-Holland is zelfs een keer langsgekomen met live radio!”
Lees ook deel 1 van dit verhaal 'Van schippersinternaat naar Drijfsijs'
Gepubliceerd: 3 september 2007