Accordeonles bij Chris Wimmers, deel 1

7 Fans
Slotermeer

Hij gaf accordeon en pianoles en woonde vele jaren op de Burgemeester Vening Meineszlaan 81 in Amsterdam-Slotermeer. Ik had halverwege de jaren 60 accordeonles van hem. In een vrijstaand schuurtje achter zijn huis werden de accordeonlessen gegeven. De pianolessen werden in zijn huiskamer gegeven. Ik heb het nu over muziekleraar Chris Wimmers.

Okko Steensma spelend op zijn Marinucci 80 bas halverwege jaren 60 wie, wat, wanneer, waar Foto: collectie Okko Steensma

Okko Steensma spelend op zijn Marinucci 80 bas halverwege jaren 60 wie, wat, wanneer, waar Foto: collectie Okko Steensma Door: Jan van Zijp

Alle rechten voorbehouden
Twee accordeons in een schuurtje

Overigens een beetje piano had nooit in dat schuurtje gepast. In het tot lesruimte ingerichte schuurtje stonden naast een tafel, stoel en oliekachel een tweetal accordeons - een grote voor de gevorderden en een kleine voor de beginners. De wachtende leerlingen konden plaatsnemen op een bank die in de lengte van het schuurtje geplaatst was.
Chris zat - ‘s winters met hoed op en sjaal om - altijd aan de tuinkant van het schuurtje aan de tafel. Aan de voorkant van de tafel nam de leerling plaats en speelde zijn of haar ingestudeerde oefening. Het resultaat kreeg je meteen te horen van Chris. Of het was goed of je moest nog een weekje oefenen thuis. Als het resultaat goed was schreef hij meestal een nieuwe oefening of stuk muziek voor. Heel af en toe kwam de vriendelijke mw. Wimmers even het schuurtje in om haar man van een vers bakje koffie te voorzien.

Noten leren

In het begin, als de leerling inmiddels enige notie had van het notenschrft oftewel de notenbalk - het bespelen van een muziekinstrument begint nou eenmaal met noten leren en dat realiseren jonge kinderen zich meestal niet . Ik herinner mij nog les één: de noten CDEFGABC - kreeg de leerling de beschikking over een oranje lesboek waarin allerlei, van eenvoudige oefeningen, met of zonder bastoetsen, tot bekende, liedjes, stonden en die met een 48 bas (kleine accordeon) gespeeld konden worden. Eenmaal gevorderd dan ging de leerling over op losse bladmuziek en was minimaal een accordeon met 80 bas noodzakelijk. Ik had in die tijd een Marinucci (80 bas) tot mijn beschikking.

Bladmuziek

Wanneer je een nieuwe oefening kreeg schreef Chris de titel en de componist van het stuk bladmuziek op en vervolgens moest de leerling deze in de loop van de week halen bij een muziekhandel ergens tussen het Bos en Lommerplein en Admiraal de Ruijterweg. De naam en adres van de muziekhandel weet ik niet precies meer.
Als de leerling het nieuwe stuk bladmuziek een week later bij zich had dan krabbelde Chris er bij voorbaat altijd wat aanvullende notities op zoals de maat, datum en wanneer en hoe vaak je een bepaald gedeelte moest herhalen. Heel af en toe veranderde hij zelfs iets aan het notenschrift. Hierna speelde hij het nieuwe stuk een keertje voor en vertelde hij erbij waar je op moest letten.. Het gekke vond ik altijd dat iedere keer wanneer Chris het nummer voor speelde dit altijd heel anders klonk dan wanneer ik het speelde.
Dit kwam omdat Chris, als een allround musicus, met allerlei riedeltjes en loopjes speelde maar als je goed luisterde haalde je de melodie er wel uit.

Lees ook deel 2.

Alle rechten voorbehouden

1395 keer bekeken

2 reacties

Voeg je reactie toe
Piet Geerling

16 jaar accordeonles bij Chris Wimmers

Vanaf mijn vierde jaar kreeg ik accordeonles bij Chris Wimmers. In het begin in de winkel van zijn ouders op de korte Nieuwendijk en later in Amsterdam Slotermeer. Een plezierige tijd die ik mij nog goed kan herinneren. Veel namen van mede leerlingen weet ik niet meer maar ik kan mij (de gehandicapte) drummer , die zijn geld verdiende met trompet spelen op de Nieuwendijk, nog goed herinneren, evenals Diny van Heiningen en Els(je) Reep. De vader van Els was kapper in de Burg de Fockstraat.

De jaarlijkse feestavonden in de begintijd in Kras, Bellevue, de Doelen en later Marcanti  met bal na,  staan mij nog helder voor de geest, evenals optredens met onder meer Heintje Davids (op oude leeftijd) Kees de Lange, Frans Vrolijk en in het Concertgebouw met de toen immens populaire Johnny Jordaan en tante Leen. De tijd waarin er nog geen TV was.

Ook zeer geliefd waren de jaarlijkse busreisjes. Vertrek van minimaal 10 toerbussen onder politie begeleiding naar een bosrijk gebied in Nederland. In iedere bus speelde een gevorderde leerling vooral jordaan muziek.

Na mijn vertrek bij Chris ging ik naar het conservatorium waar ik het maar een jaar uithield. De sfeer was heel anders en de lesmethodes waren mij vreemd. De pubertijd zorgde bovendien voor andere interesses en met name operamuziek. Nog steeds ben ik een trouwe bezoeker van De Stopera in Amsterdam en andere operatheaters.

Ik kijk met veel plezier terug naar deze periode in mijn jeugd en denk dat veel oud leerlingen dit gevoel met mij zullen delen.

Okko Steensma

Oefenen B-orkest met Chris Wimmers en drummer Ton Liefveld in maart 1958

Oefenen B-orkest met Chris Wimmers en drummer Ton Liefveld in maart 1958 In ben in de archieven gedoken en met name in de historische kranten die tegenwoordig steeds meer online komen en vond deze leuke foto.

Oefenen B-orkest met Chris Wimmers en drummer Ton Liefveld in maart 1958 In ben in de archieven gedoken en met name in de historische kranten die tegenwoordig steeds meer online komen en vond deze leuke foto.

Alle rechten voorbehouden