Fragmenten uit de bouw, deel 2

Auteur: Jan Wiebenga
1 Fan
Oud-West

Herinneringen uit mijn werkomverleden. Maar mijn carrière werd eerst onderbroken door militaire dienst.

Bouwbedrijf F.H. Peters BV, mijn eerste baas. Op de Jacob van Lennepkade 285-287, kantoor, werkplaats en opslagloods. Was tevens dealer van Reckendrees kozijnen, ramen en deuren. wie, wat, wanneer, waar Foto: Jan Wiebenga, 1995

Bouwbedrijf F.H. Peters BV, mijn eerste baas. Op de Jacob van Lennepkade 285-287, kantoor, werkplaats en opslagloods. Was tevens dealer van Reckendrees kozijnen, ramen en deuren. wie, wat, wanneer, waar Foto: Jan Wiebenga, 1995 Door: Jan van Zijp

Alle rechten voorbehouden

Militaire dienst

Afijn, uiteindelijk had ik op papier de status van timmerman behaald en ik werkte al vier jaar voor mijn eerste werkgever. Dus er kon eigenlijk niks meer misgaan. Een grandioze carrière in de bouw stond mij te wachten. Helaas dacht het Ministerie van Defensie daar anders over. Op de mat lag een oproep om gekeurd te worden! Na hun goedkeuring werd ik naar Maastricht getransporteerd. Daar aangekomen werd ik in twee maanden tijd opgeleid tot scherpschutter met het houten geweertje. Deze Lee’Enfields waren afkomstig uit de eerste wereldoorlog en ver daarvoor. Zij waren voor de opleiding ook nog eens onklaar gemaakt! Hoe kan het bestaan. Daarna, in Roermond, kregen we karabijnen met losse flodders tot onze beschikking. Ook grotendeels van hout gemaakt. Na een verblijf van acht maanden in Nederlands Nieuw-Guinea was ik automatisch veteraan geworden (dat is iemand die niet los kan komen van zijn diensttijd). Tevens had ik hen niets gekost. Van overheidswege werd mij zelfs de streep van soldaat I onthouden, want dan moesten ze mij één kwartje meer betalen! Bij terugkomst uit het ‘verloren land van Anneke Grönloh’ kon ik weer bij mijn oude werkgever terecht. Ik kon weer aan mijn carrière bouwen. Het is gelukkig alleen bij bouwen gebleven.

Baas

Mijn werkgever (hierna ‘baas’ genoemd) was voor Amsterdamse begrippen een kleine aannemer met ongeveer 10 tot 12 mensen in dienst. Het gros van deze mensen was van beroep onderhouds-timmerman. Meestal hadden we één uitvoerder en een voorman daarbij. Ook was er bij zo’n ploeg wel één metselaar te vinden. De timmerlieden verrichten ook hand- en spandiensten bij het slopen, opruimen, aan- en afvoer van materiaal, steigerbouw en betonstorten. Een man stond vast in de werkplaats bij de machines. De metselaar hield zich hoofdzakelijk bezig met metselen en aan- en afvoer van stenen en cement. Als timmerman moesten wij, aan de hand van tekeningen, ook de profielen en kozijnen stellen. In vijftig procent van de gevallen moesten we eerst ‘strippen’. Dat wil zeggen: eerst alles slopen en dan in Gods naam maar weer opnieuw beginnen!


Dit is deel 2 van een hele reeks verhalen over de bouw. Lees hier de andere delen.

Alle rechten voorbehouden

853 keer bekeken

6 reacties

Voeg je reactie toe
Marco Pasveer

Hallo Jan, Heb samen met je gewerkt

Hallo Jan,


Hallo Jan,


Ik kwam jouw site toevallig tegen.


Ik ben een oud collega van jou. Ik heb van 1985 tot 1986 bij de firma Peters gewerkt, daarna ben ik bij het NLR gaan werken.

Ik kwam vanuit de Zaanstreek naar Amsterdam, samen met Peter Kloots.

Hoe gaat het met jou?

Groetjes,

Marco Pasveer

 

Jan Wiebenga

komen en gaan

Hallo Jan de Wit,
Je hebt vier jaar bij ons gewerkt, je naam komt mij wel enigzins bekend voor. Maar ik zie je nog niet duidelijk voor me. Het was bij ons een komen en gaan van mensen. Noem een werk waar we samen gewerkt hebben of een ander hoogtepunt! Misschien kom je bij mij dan duidelijker in beeld.
Groet Jan.

Jan de Wit

Jan, ik ken je nog van vroeger!

Beste Jan,
Wat bijzonder om jou weer tegen te komen en al je verhalen. Gelukkig herkende ik je nog van de foto. Het deed mij goed om de foto van de FA Peeters we te zien en jouw verhalen uit de bouw.. Toen wist ik het zeker dat jij het was..Wat is het lang geleden dat ik er gewerkt heb; 1966 - 1970.van mijn zestiende tot mijn twintigste.
Ik heb destijds dienst geweigerd en ben een andere beroepsrichting in gegaan. Ik heb goede herinneringen aan jou en de timmerlieden van Peeters overgehouden. Ik heb destijds erg om je humor kunnen lachen.
Ik doe je mijn hartelijke groet,
Jan de Wit

jan baas

er waren 3 garage baas bedrijven in die tijd

ik wil even melden dat er vroeger 3 baas garages waren in Amsterdam
t.w. Auke Baas in de van Ostadestraat
de volkswagen dealer Harry Baas aan de van Lennepkade
garage J.L.Baas & Zn aan de sloterkade 170, goed voor alle merken, wij zijn gestopt in het jaar 1992

Jan Wiebenga

garage Baas

hallo Ferrie,
ja, ik ken je nog wel. Jullie deden altijd mijn VW, en niet zonder resultaat, ik rij nog steeds VW. Andere merken zie ik vaak stilstaan terwijl ik vrolijk voorbij rijdt? Ik zie je reactie een beetje laat, maar beter laat dan nooit. Leuk, dat je reageerd. Blijf de site in de gaten houden.
Groet van Jan, oud timmerman Bouwbedrijf F.H.Peters.

Ferrie Heeren

Jacob v lennepkade eters

Dag Jan

Als ik het goed gezien heb ben je de timmerman geweest naast
garage baas waar je klant bent geweest ik heb daar gewerkt en je
altijd geholpen met je gele golf en polo leuk je nog eens te ontmoeten zo
op internet.
groetjes Ferrie oud monteur garage baas