Met de Kikker naar Sloterdijk

Verteller: Meneer Wijma
Auteur: Juriaan Otto
7 Fans
Geuzenveld Slotermeer, Bos en Lommer, Sloterdijk, Oud-West

Nog voordat de eerste huizen in Nieuw West uit de grond werden gestampt, kwam meneer Wijma (84) daar al regelmatig een kijkje nemen.

De Kikker De Kikker, Blauwe tram of Haarlemse tram op de Krommert De Kikker, Blauwe tram of Haarlemse tram op de Krommert (Bron : beeldbank Amsterdam)

De Kikker De Kikker, Blauwe tram of Haarlemse tram op de Krommert De Kikker, Blauwe tram of Haarlemse tram op de Krommert (Bron : beeldbank Amsterdam)

Alle rechten voorbehouden

“Na de tweede wereldoorlog ben ik vanuit Hengelo en via Arnhem in Amsterdam terechtgekomen, in Oost. Daar ben ik toen gaan voetballen, bij W.V. Watergraafsmeer. Op sportpark Voorland. Maar onze wedstrijden voetbalden we in West. Of eigenlijk, voorbij West. Daar waar SDW speelt.
Het was iedere keer weer een hele toer om daar te komen. Vanuit Oost pakten we bus 11 naar Centraal Station. Daar stapten we over op het trammetje dat volgens de overlevering helemaal naar Zandvoort ging. De Kikker heette ie. Waarom is me nog steeds een raadsel. Bij het eind van de Admiraal de Ruyterweg stapten we uit, bij het stationnetje van Sloterdijk en daar staken we door naar de Wiltzanghlaan. We waren al uitgeput als we aan de wedstrijd begonnen."

Nadat Wijma een aantal jaren later door zijn rug ging en van de dokter het advies kreeg zijn kicksen in de wilgen te hangen, duurde het even voordat hij in 1957 definitief terugkeerde naar Nieuw West. Om er voor altijd te blijven. Voetballen heeft ie nooit meer gedaan. Besturen des te meer. Momenteel is hij actief binnen het ouderoverleg van SOS en binnen het ANBO. Bijna zestig jaar woont hij nu alweer in Amsterdam, maar hem wordt nog steeds gevraagd: "u komt niet uit Amsterdam, of wel?"
De Twentse tongval verraadt ook na al die jaren nog steeds zijn afkomst. En dan te bedenken dat hij meer dan 70% van zijn leven in Amsterdam heeft doorgebracht.

Gepubliceerd op 29 maart 2004
Alle rechten voorbehouden

8403 keer bekeken

Bekijk meer afbeeldingen

Meneer Wijma Meneer Weima, Slotermeer april 2004

Meneer Wijma Meneer Weima, Slotermeer april 2004

Alle rechten voorbehouden
Blauwe tram in Halfweg nabij werkplaats Oranje Nassaustraat in Halfweg, 1939-1940. Fotograaf Carel Doeven sr.

Blauwe tram in Halfweg nabij werkplaats Oranje Nassaustraat in Halfweg, 1939-1940. Fotograaf Carel Doeven sr.

Alle rechten voorbehouden

14 reacties

Voeg je reactie toe
johan engwerda

Er is nog Rails te zien.

er liggen nog rails over de brug bij de tweede Kostverlorenkade kruising Rozengracht/nassaukade
het is nog te zien op Google Earth.

Jo wiebes

blauwe tram

Had verkering kwam uit Diemen moest naar halfweg dus met de blauwe tram vanaf het Leidse plein.mijn man werd wakker in haarlem
het was de laatste tram,moest weer terug naar Halfweg ,kwam gelukkig een bekende tegen de met de fiets dus hij achterop kwam gelukkig
toch thuis.

Peter Eijkman

blauwe tram in halfweg

De foto van de blauwe tram in Halfweg is werkelijk een uniek exemplaar, omdat, voorzover bekend ,dit de enige is waarop het zogenaamde "wachtspoor" staat. De tram reed tussen Sloterdijk en Haarlem parallel aan de A5/N5 en de trekvaart naast het spoor van de NS.(op de plaats waar nu de rijbanen RICHTING Haarlem zijn).Op de foto is echter van de weg, trekvaart en NS-sporen niets te zien -een overtuigend bewijs dat dit dus het spoor in de Oranje Nassaustraat is, waar bus 85 naar Zwanenburg nu zijn traject heeft.Op de foto staat links een "metallurgique"-stel uit 1904, en geheel rechts een "Budapester" uit 1924. Beide stellen wachten op een per dag 2 x rijdende spitsuurdienst naar Amsterdam voor forensen uit Halfweg. De instapplaats was op de hoek bij de rijksstraatweg. Het genootschap "de Blauwe Tram" weet alles over de geschiedenis van deze drukste tramlijn van West-Europa, die door kortzichtigheid van de toenmalige bestuurders om zeep werd geholpen ... Nu mogen we op mooie zomerdagen fijn een uurtje of wat in de file staan op weg naar het strand.

Andries Schröder

Schaatsen op de Trekvaart, even snel als de Boedapester.

Als jongetje van acht kwam ik te wonen op de Haarlemmerweg 601. Het was toen 1938. Een benedenwoning met centrale warmwater-voorziening. Al in de oorlogsperiode schaatsten we op de Haarlemmertrekvaart naar Halfweg. Met meerdere jongens "aan-de-stok" behaalden we (soms) de snelheid van de tram naar Haarlem-Zandvoort bij. In de Hongerwinter hebben we de bielsen onder de tramrails van lijn 18 uitgegraven voor gebruik in de kachel. Dat rookte zeer.
De hongerwinter was erg; maar er was zaamhorigheid.
Ben na mijn diensttijd (1952) uit Amsterdam vertrokken en woon nu in Twente. Omgekeerd met de ervaring van de heer Wijma, Zeggen de Twentenaren: "U komt zeker uit A'dam" en dat na meer dan 50 jaar.

bert

marktplaats

het boek staat momenteel op marktplaats te koop

bert

Kromme Admiraal

Hoi Paula,

Is ie niet via Marktplaats te krijgen, daar heb ik er een gescoord. Woonde jij niet op de ruyterweg bij ijzerwarenzaak De Vijl ??
Groet Bert Klop Hoogezand Sappemeer

Paula.Ostendorf

De Kromme Admiraal

Ik heb dit boekje van iemand geleend en ben het nu kwijt en dus wanhopig. Hoe kom ik aan een nieuw exemplaar. Help mij. Paula

Hans

Kikker reed tot Sloterdijk

Wat in de volksmond de Kikker werd genoemd was de tram die vanaf het Spui tot de toenmalige halte Sloterdijk reed. In feite een lokale NZH-tram. De grotere jongens meestal de zgn, Budapesters reden meestal samengesteld door een motorwagen met een beide zijde een stuurstandrijtuig door naar Haarlem en Zandvoort.
Wat het derde stukje rail betreft bij de stadhouderskade heeft nog heel lang als een soort monument een derde stukje rail gelegen. Door het niet verlengen van de consessie (ja toen al) door de gemeente Amsterdam is in 1957 te NZH-tram uit het Amserdamse straatbeeld verdwenen. De plannen voor het ombouwen van de hele lijn naar normaalspoor en de tekeningen van de nieuwe gelede interlokale trams die dan 80 km/uur zouden gaan rijden lagen al klaar.
Bij Sloterdijk het eindpunt van de Kikker lagen drie sporen.
In Amsterdam lag het eindpunt in de Spuistraat bij het Spui in Zandvoort lag het andere eindpunt exact op de plaats waar nu het busstation is. In de Haarlemse Tempelierstraat lagen maar liefst 5 apparte tramsporen.

Piet Veenboer/1938

De kromme admiraal

De titel zegt genoeg. Het is een klein boekje van de jazzfanaat en VARA-medewerker Lex Lammen. Hij verhaalt over de Haarlemse tram en natuurlijk de "kikker". Ik dacht daar gelijk aan, toen ik het oude fotootje van het kruispunt zag en let ook eens op de oude werktram, die verderop in de Jan Evertsenstraat staat.

Bezoeker

rail

Bij mijn weten, was ook de spoorbreedte van de kikker niet zo breed als die van de gemeentelijke tram. Er lagen dus drie rails om dat verschil op te vangen. Wij reden als kwajongens wel eens mee op de buffer, maar wee je gebeente als de conducteur je te pakken kreeg. Was ook bloedje link maar dat zag je als jongen nooit. Ben één keer door een conducteur genadeloos afgerammeld, hij was nadien doodmoe, maar ik weigerde te janken waar hij bij was en daarom werd hij steeds kwaaier. Later op weg naar huis heb ik gejankt als een speenvarken, maar niet waar hij bij was.

ans holthuijsen geb, kuppers ,lelystad,

met de kikker en een zak patat.

ben nu alweer 62 jaar, maar ik herinner mij de tram de kikker nog heel goed!!als kind ik was6 a7 jaar, ging ik van uit de bestevaarstr,naar de ruyterweg,om samen met mijn moeder en zus, naar de stad in a,dam,te gaan,om te winkelen,dat vonden wij niet altijd leuk,dat winkelen,het duurde altijd zo lang ,in onze gedachte,we wilde liever rond rijden in de kikker,en dan kijken wat er allemaal binnen kwam aan publiek,ook de houten banken, en latjes vloer,en verlichting binnen dat blauwe licht, plus de conducteur ,met zn,geld wissel automaat op zn buik, ik genoot er als kind erg van, maar het meest genoot ik als we, in de stad op de spuistraat,voor we naar huis gingen,een heerlijke groote zak patat kreeg,en dan met de kikker, naar huis reed ,,maar o, wee in de kikker mocht, niets gegeten worden!! maar de patatlucht rook je al van ver,,ging dan op het achterbalkon staan in de hoop dat de conducteur, niets in de gaaten had, als hij in de buurt was deet ik gauw de zak dicht,en hield mijn mond dicht, toen ik ouder werd en de kikker niet meer reed,vond ik dat heel erg,er was weer een stukje uit mn jeugd weg ,,en dat alleen maar, om op de ruyterweg een asfald weg te maaken voor het auto verkeer,,nu rijd er weer een tram!!na zoveel jaar!! maar niet zo gezellig als de kikker!!!

Leo Kranenburg

mooie foto oud Halfweg

Een voor mij onbekende foto van oud-Halfweg. Achter de blauwe tram zie je aan de rechterkant de Christelijke lagere school aan de schoolstraat. Deze school is 25 jaar geleden afgebroken en vervangen door de huidige school met de nieuwe naam CBS Halverwege.
Op de achtergrond staat de nu gesloten Suikerfabriek, met aan de linkerkant de ringvaart, de grens met Zwanenburg, het gehucht bij Halfweg zoals het vroeger werd geschreven op oude ansichtkaarten.

Site Administrator

De Kikker was eerst groen en later blauw

De electrische tram die tussen 1904 en 1957 van de Spuistraat naar Sloterdijk en verder langs de Haarlemmerweg naar Haarlem en Zandvoort reed had de bijnaam De Kikker, omdat het trammaterieel in de begintijd groen van kleur was, dit in tegenstelling tot de Amsterdamse trams die donkerblauw waren. Ook hadden de trams twee grote koplampen voorop en in combinatie met de groene kleur ontstond al spoedig de bijnaam De Kikker. Later werden de trams creme geschilderd en vanaf 1924 werd de tram blauw, sindsdien sprak men ook vaak over de Blauwe Tram. De opheffing op 31 augustus 1957 werd door velen betreurd. 25 jaar later verschenen er op de Admiraal de Ruyterweg weer tramrails, doch nu van het Gemeentevervoerbedrijf. Sinds 1982 rijdt de Amsterdamse tramlijn 12 naar Sloterdijk.

Site Administrator

met de kikker naar sloterdijk

weer een van de vele prachtige verhalen ( over ) van Ome Jan.
deze man kan er wat van , wij kijken nu alweer uit naar het volgende verhaal.
prachtige foto's
.groetjes