Burgemeester van de Pollstraat

Tom Rook vertelt over de buurt van zijn jeugd

Verteller: Tom Rook
7 Fans
Slotermeer

Tom Rook (66) woonde van 1953-1960 in de Burgemeester van de Pollstraat 84, Slotermeer, op een 3 kamer flat, 1 hoog. Tom en zijn broertje Donald sliepen met z’n tweeën op één kamer. Op de trap linksboven woonde een familie uit Indonesië, en daar ging Tom wel eens televisie kijken. Zelf hadden ze geen televisie. Waar naar gekeken werd? ‘De Verrekijker’ en ‘Dappere Dodo’.

Bron: foto Kees Bijleveld, 2014

Bron: foto Kees Bijleveld, 2014

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Spelen bij de Cramer Schutsluis
Het was de periode dat Tom naar de lagere school ging. Hij herinnert zich vooral het spelen op straat in de buurt, eindeloos spelen. Aan het eind van zijn straatje lag en ligt de Cramer Schutsluis, een doorvaart in de stad naar de Sloterplas. En dat was ook speelgebied: langs de kaden van de sluis, zwemmen voor de sluis, over de sluisdeuren rennen, wat door Tom z’n moeder streng verboden was, maar dat maakte het natuurlijk spannend.

Op de sluisdeur van de Cramer Schutsluis: verboden gebied

Bron: foto Kees Bijleveld, 2014

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Het was niet zo vreemd dat moeder Rook verbood om al te dicht bij het water te komen: Tom kan zich nog herinneren dat z’n broertje Donald van een hek achterover het water in kukelde en bijna verzoop. “Een buurman kwam aanrennen en trok m’n broer op de kant.”

De plek waar Tom z’n broer Donald in het water viel.

Bron: foto Kees Bijleveld, 2014

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

In de sluis werd gevist op paling en kleine baarsjes. Of ze veel vingen kan Tom zich niet meer goed herinneren.

Hutten bouwen
Over de sluis lag een groot braak liggend terrein, veel zand en een enkele boom. Daar lag ook al de dijk voor wat nu de spoorlijn naar Schiphol is en metrolijn 50. Daar werden hutten gebouwd, verstoppertje gespeeld en gevliegerd. Hout voor de hutten werd gepikt van de bouwplaatsen in de buurt waar flats langs de Sloterplas neergezet werden. We haalden bij een sigarenboer pakjes sigaretten, Roxy of Lexington voor fl. 0,25, 10 in een pakje en die rookten we in de hut. Heel spannend en ook eigenlijk heel vies.

De groenteman
En wat komt er verder nog boven als herinnering, als je na 60 jaar weer door de buurt loopt? De groenteman, schuin tegenover ons huis: “daar werd ik met een briefje door m’n moeder naar toe gestuurd.” Nu is er een kantoor van de stichting ‘Pup in nood’ gevestigd. Naast de groenteman was een kolenboer waar m’n vader kolen haalde.

En verder werd Tom regelmatig door z’n moeder naar de kruidenier gestuurd om gasmuntjes te kopen. De radio was een distributieradio: 3 zenders, een soort kabelradio.

Het pand van toen de groenteman; in de garages met de  groene deuren werd  kolen verkocht.

Bron: foto Kees Bijleveld, 2014

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Burgemeester Rendorpschool
Tom zat op school, de Burgemeester Rendorpschool. Hij heeft er tot de 6e klas gezeten, toen verhuisde hij naar ‘s-Hertogenbosch. De school was dicht bij huis: “ik ging er lopend naar toe.”

Het gebouw huisvest nog steeds een school, Signis, alleen nu voor kinderen met leer- en gedragsproblemen en lichamelijke handicaps. De school valt onder Koninklijke Kentalis, een schoolbestuur. Heel veel is er niet veranderd: vroeger was het schoolplein helemaal betegeld zonder groen en zonder hek. Nu staat er een hek om wat voor een deel een tuin geworden is. Verder kon Tom in de tijd hij op school zat niet naar buiten kijken, om niet afgeleid te worden. Er zitten nu nieuwe kozijnen in en het ziet er open uit.

Tom voor de lokalen van de Burgemeester Rendorpschool waar hij gezeten heeft

Bron: foto Kees Bijleveld, 2014

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

Copyrights: Alle rechten voorbehouden

3275 keer bekeken

14 reacties

Voeg je reactie toe
Ronald

Burgemeester van der Pollstraat 84/2

Wat leuk al deze verhalen van de Burgemeester van der Pollstraat . Ik ben daar geboren op 15 april 1957 en gewoond tot 1977. Het huisnummer is 84 op de 2e etage dus boven Tom Rook. Mijn broer Roy heeft ook een reactie gestuurd. De Indische familie waar Tom over had was de Familie Uileman. Op de trap woonde daaronder de familie Hooft (wat een krengen waren dat) en in het huis van Tom later de familie Hessels. Naast ons hebben de familie Ronday (van het installatiebedrijf Ronday) gewoond. De familie Ronday is verhuisd naar Monickendam. Daarvoor de familie Helmers. Die hadden een baketbakkerij op het Scheldeplein en zijn later verhuisd naar het Calunaplein in Dieren. Als laatste hebben wij meegemaakt dat de familie Herrenburg er kwam wonen met één dochter genaamd Magda. Onder Tom op 84 huis woonde de familie Bock met Harry en Erwin. Mijn broer Roy heeft nog contact met Harry in Ierland. Na de familie Uileman is er een man komen wonen die bij de Koninklijke Marechaussee zat. 

In het portiek van 88 en 90 herinner ik mij de familie Huiselaar met de tweeling, de familie Naninga met Hans, Ilona en Martin, die wij allen Marty noemde. Met Marty is getrouwd met één van de Steketee, die woonde in het ruitje naast de sigarenwinkel Post en naast de familie Beusenkom. Marty is net met pensioen na jaren bij de politie op Meer en Vaart te hebben gewerkt net als Ronnie Steketee. Verderop in het portiek van 94 op 1e etage woonde de familie Mol. Zij hadden één dochter die Marja heet en die getrouwd is met Jan van der Maat weer woonde op de Tienovergracht 6 op het rijtje bij melkboer Erpelink. Van Erpelink kan ik mij Peter, Eddie en de twee zussen herinneren. Ik hielp de melkboer altijd op zaterdag als hij langs kwam met zijn melkcar en meganische hond. 

Na 1977 zijn wij verhuisd naar Uithoorn. Ik bleef echter wonen op de van der Pollstraat en wel op nummer 72 huis bij de familie Calbo. Met hun zoons Roy, Frank en Perry. Perry woont nog steeds dichtbij en wel aan de Sloterplas. Roy is overleden en Frank woont in Nieuw-Vennep.

Vaak loop ik door de buurt en omgeving als ik naar mijn werk loop op de Johan Huizingalaan. Van alle winkels in de Louis Couperusstraat is er niet één meer en zitten grote dikke tralies voor en zijn Islamitische winkels geworden. Ik denk nog terug aan de drogisterij op de hoek, daarnaast Groot slager met Ricardo, de sigarenwinkel met bibliotheek er in met de twee oudjes. De bakker op de hoek. De andere hoek kapper Visser, de Gruyter en op de hoek Arend schoenmakerij. Weet je nog de rode brandweerpaal op de hoek waar wij het glaasje insloegen en de knop drukte voor de brandweer?

Als ik keek uit de raam van mijn slaapkamer zag ik de huizen waar Bertje Volkers woonde, de familie van der Pijl, Wilgert Teunissen die vuurwerk verkocht. De familie van der Graft met Tonie en Frans. Hun moeder reed op haar fiets rond om girokaarten in de bus te doen. Helemaal boven in de famile van Voorthuizen. Zij hadden een zoon en dochter. Hun moeder is jong gestorven. Ik heb de rouwkaart pas nog ontdekt in de spullen van mijn moeder. De vader van Wim was militair rijinstructeur ik heb nog les gehad van hem voor mijn rijbewijs. 

Aan de andere zijde van het raam Sinnige met de supermarkt en natuurlijk in de één na laatste garagebox de kolenman en natuur opa Haas die snoep verkocht en o wee als je bal in zijn tuin terecht kwam. De familie Drenthen op de hoek. Zij hadden één dochter en haar vader was koelkast monteur. Daarnaast de familie de Groot met vier kinderen. Hun vader werkte bij de stadsreiniging. Regelmatig kwam de vuilniswagen voor de deur omdat hun vader weer iets had gevonden in het vuil en later kon gebruiken. 

Ja de sigarenwinkel van Post. Zij hadden een dochter en een zoon. De man was altijd heel aardig, maar zijn vrouw was echt een kreng. Zij had een gepensioneerde man uit het eerste blok die klussen voor haar deed. Dan de andere zijde met de familie Hensen Verbaten met Rogier, Lex, Emiel en ze hadden nog een meisje. Lex heeft in een drankenzaak in de Beethovenstraat gewrkt zijn zus in het St. Lucasziekenhuis. Aan het eind de familie Oornik met Oscar en Humprie, een dochter die later verongelukt is door een dronken automobilist en zij hadden nog een oudere broer die niet in orde was. 

Zie nog de familie Prommeschenkel op zondag allemaal om de auto zitten van de oudste zoon omdat hij weer een nieuw speeltje had een toeter op zijn auto.

Mooie tijden denk er vaak aan terug

 

Fred Wierda

Gewoond op nr 128. 1 hoog

In mijn jeugd is een vriendje van mij verdronken hij zat vast aan een sluisdeur. Hij kon goed zwemmen, maar toch.

En de burgemeester Rendorpschool heb ik ook op gezeten

Juf Kat en Prins

Bob van Groot Battave

Burgemeester vd Pollstraat

Ook ik heb van 1960 tot 1967 hier gewoond. Nr weet ik echt niet meer , was 1e flat tov water, peperbus op plein , 3e etage op hoek tov melkboer. Zat op Bos en Lommer school en op voetbal DWS.  Liep idd via sluisdeur naar school en voetbal. Fietsenstalling aan zijkant van de flat en grote zolder boven. 

 

Roy van der Haak

Reactie op Tom

Wij hebben op 84 2 hoog gewoond van 1953 tot 1975, heel prettig gewoond altijd gespeelt met Harry, Wilgert en Willem van Voorthuysen, met Harry nog steeds contact, die woont nu in Ierland en ik in België. 

Theo

Lang geleden

I’m woonde op 92 huis van 1956 tot 1964 en I’m joust en Donald goes herrineren seer zeker de plons in de tienhoven gracht het was een polities agent in pyamaa’s die hem we uitgevist heeft de agent was op nacht dienst. Ik hoop dat alles ok is met Julie groetjes Theo

Ad van der Stadt

Oud-leerling van juffrouw Kat.....

Ik speur in mijn herinneringen naar de naam Tom. De enige Tom die ik mij herinner aan de Van der Pollstraat (ik woonde op 60 I hoog) was Tommy 't Harde. Die woonde tegenover ons, althans van ons bezien aan hun tuinkant. Ik herken de verhalen van het sluisje- waar ooit een buurjongen genaamd Hanny verdronk. Heel vaak werd er gevist op de steigers van het sluisje. 

Dik van 't Schip

Dik

Heb van 1955 tot 1971 in de Herman Poortstraat 5 gewoond.

Leuke tijd herinner de verhalen wel.

Wim oskam

Lijn F

Ik ben in de van der Pollstraat opgegroeit. Wij woonden naast de melkboer. Heerlijke jeugd gehad. Veel familienamen herinner ik me. Vos, Benner, Drubbel,Bisschop, Erpelink, Broodboom, Scheffer, Pastor en nog veel meer . Drie jaar bij juffrouw Kat gezeten. Altijd spelen,voetballen,honkballen. Er ging een tijd ook een bus door de straat. Lijn F ?
Mag ik het nog een keer overdoen ?

Ben Overduijn

Burgemeester vd Pollstraat

Ik heb van 1959 tot 1963 bij mijn oma in de Burg. v.d. Pollstraat 102 huis gewoond. Boven mij woonden Kees en Jantje de Bock en links van mij woonde Frans en Tonnie Graf. De strenge winter van 62, 63 heb ik schaatsen geleerd op de Cramergracht het ijs was toen 1 meter dik en je kon toen doorschaatsen naar de Sloterplas. Het sleeën van de Grote dijk en ook van het kleine dijkje op het braakliggende terrein achter het sluisje. Het vissen, hutten bouwen enz. Ik heb op een ding na alleen maar leuke herinneringen aan het wonen in de Burg. vd Pollstraat. Dat ene ding was een soort opzichter die er op lette dat je niet op het gras voor de deur speelde want als hij je betapte keep hij op een sadistische manier heel hard in je pols. Ik zat 4e t/m de 6e klas op de Rendorpschool met juffrouw Kat dn Meester Schreuder. Verdere voor bekende namen en feiten uit die tijd zijn: Roy Broodboom die veel aan honkbal deed en zijn vader speelde bij de Ramblers, Kijken naar honkbal vanaf de dijk, Bertje Volkers met zijn Puch, Wimpie Voorthuizen waarvan zijn moeder overleed en zijn vader was beroepsmilitair, Het snoepwinkeltje (Opa Haas), De melkboer die ook met zijn wagentje langs de deur kwam, De Groenteboer later sigarenwinkel, kapper in de Louis couperusstraat. enz. Er zijn natuurlijk nog veel meer herinneringen en anekdotes maar dat is te veel om op te schrijven.

Harry Muhlbauer

Re: Re: Burgemeester v.d.Pollstraat

Harry Frank Muhlbauer:
Bert:Tom', ik heb in diezelfde tijd (1954-1962) ook in de v.d. Pollstraat gewoond en wel op nr.99, dat nummer werd later veranderd in 599, toen de 2 grote flats aan weerszijden van de Jan van Galenstraat gebouwd werden. Ik woonde aan de andere zijde van de straat, in de eengezinswoningen waar ook die groenteman zijn winkel had., (op zijn naam kom ik nog wel). Aan de andere kant van dat blok, op de hoek van de van Tienhovengracht had de melkboer Bisschop zijn winkel.Jouw ervaringen over dat braakliggend land bij de ringdijk kan ik geheel onderschrijven; ik héb daar wat afgevliegerd en met zelfgebouwde zweefvliegtuigen geëxperimenteerd.Ik kwam daar wonen op 12-jarige leeftijd, en met mijn broertje speelden wij ook vaak bij de Sloterplas, waar nieuwbouw gepland was, en wij op de grote zandhopen daar speelden die door een klein locomotiefje met daarachter kiepwagentjes gestort waren.Was een leuke tijd; misschien herinner jij je nog Bertje Volkers, die ook in zo'n zelfde flat als jij woonde, de voorlaatste flat bij de van Tienhovengracht. Bertje Volkers was wel niet van mijn leeftijd, maar een vriendje van mijn jongere broertje, die bij ons televisie kwam kijken.We zijn later verhuisd naar het Herbert Spencerhof verder in Nieuw-west bij het Confuciusplein en de Burgemeester van Leeuwenlaan.GroetBertWel niet zo belangrijk, maar intussen is de naam van bewuste groenteman bij mij boven komen drijven, en dat was KESSEN, en geen SINNIGE, zo als Anneke vermeldde.Groet, Bert (13-02-'15)
Beste Anneke,
Jij was mijn bovenbuurmeisje. Je broertje was Bertje.

Harry Muhlbauer

Re: Burgemeester v.d.Pollstraat

Bert:
Tom', ik heb in diezelfde tijd (1954-1962) ook in de v.d. Pollstraat gewoond en wel op nr.99, dat nummer werd later veranderd in 599, toen de 2 grote flats aan weerszijden van de Jan van Galenstraat gebouwd werden. Ik woonde aan de andere zijde van de straat, in de eengezinswoningen waar ook die groenteman zijn winkel had., (op zijn naam kom ik nog wel). Aan de andere kant van dat blok, op de hoek van de van Tienhovengracht had de melkboer Bisschop zijn winkel.
Jouw ervaringen over dat braakliggend land bij de ringdijk kan ik geheel onderschrijven; ik héb daar wat afgevliegerd en met zelfgebouwde zweefvliegtuigen geëxperimenteerd.
Ik kwam daar wonen op 12-jarige leeftijd, en met mijn broertje speelden wij ook vaak bij de Sloterplas, waar nieuwbouw gepland was, en wij op de grote zandhopen daar speelden die door een klein locomotiefje met daarachter kiepwagentjes gestort waren.
Was een leuke tijd; misschien herinner jij je nog Bertje Volkers, die ook in zo'n zelfde flat als jij woonde, de voorlaatste flat bij de van Tienhovengracht. Bertje Volkers was wel niet van mijn leeftijd, maar een vriendje van mijn jongere broertje, die bij ons televisie kwam kijken.
We zijn later verhuisd naar het Herbert Spencerhof verder in Nieuw-west bij het Confuciusplein en de Burgemeester van Leeuwenlaan.
Groet
Bert
Wel niet zo belangrijk, maar intussen is de naam van bewuste groenteman bij mij boven komen drijven, en dat was KESSEN, en geen SINNIGE, zo als Anneke vermeldde.
Groet, Bert (13-02-'15)

Anneke Volkers

Burg.v.d. Pollstraat 106

Toen ik dit tegen kwam op internet en alles zo heb gelezen kwamen ook bij mij de oude herinneringen weer boven. Allemaal zo herkenbaar. Wij woonde op nummer 106 1e recht tegenover groenteman Sinnige. Ook de melkboer, kolenboer en Opa Haas komen zo weer op mijn netvlies bij het lezen van die verhalen. Nu zullen jullie mij (Anneke Volkers) niet zo goed herinneren maar mijn broer Bert Volkers zal voor jullie zeker geen onbekende zijn. Een hele tijd terug reed ik nog door ons oude buurtje. Zoveel veranderd en toch ook wel herkenning. Een tijd om nooit meer te vergeten.

Peter Sluijter

Aart van der Leeuwstraat

Ik woonde in die tijd (1954-1961) in de Aart van der Leeuwstraat. Veel van wat Tom vertelt, herinner ik mij. Samen met mijn broers Paul en Harry zat ik ook op de Burgemeester Rendorpschool. Ik maar een paar klassen, herinner me mijn juf niet meer, maar een van mijn broers zat een aantal jaren bij de fameuze juffrouw Kat. Ook ik viste vaak bij het sluisje, vaak ving ik de verguisde "schele post". Op zaterdag of zondag vaak over de dijk naar het voetbalveld van VVA. Bij ons in de straat verschillende Indische mensen, die vaak hun eten haalde op een privéadres, je zag ze dan op straat met pannetjes lopen. Om de hoek, ook in een woonhuis, was de snoepwinkel van "Opa Haas". Je schuurde met een stuiver of dubbeltje op het keukenraam en kreeg vervolgens door het raam een pot net snoep voorgeschoteld, waaruit je kon kies, ik meen o.a. perendrups en zeker die (even) mierzoete Bazooka Joe kauwgum, compleet met mini-stripverhaaal.. Veel op straat en het veldje gevoetbald. Als het warm was lopend (kom er nu nog eens om) over het open veld naar het Jan van Galenbad, met als beloning vaak een stroopsoldaatje aldaar. Mooie kindertijd. Daarna verhuist naar de Haarlemmermeerstraat. Heel af en toe, als ik in de buurt ben, rijd ik nog wel eens door Slotermeer en merk ik hoe klein die huisjes waren. Maar toen een eengezinswoning met een tuin(tje), het wal heel wat!

Bert

Burgemeester v.d.Pollstraat

Tom', ik heb in diezelfde tijd (1954-1962) ook in de v.d. Pollstraat gewoond en wel op nr.99, dat nummer werd later veranderd in 599, toen de 2 grote flats aan weerszijden van de Jan van Galenstraat gebouwd werden. Ik woonde aan de andere zijde van de straat, in de eengezinswoningen waar ook die groenteman zijn winkel had., (op zijn naam kom ik nog wel). Aan de andere kant van dat blok, op de hoek van de van Tienhovengracht had de melkboer Bisschop zijn winkel.
Jouw ervaringen over dat braakliggend land bij de ringdijk kan ik geheel onderschrijven; ik héb daar wat afgevliegerd en met zelfgebouwde zweefvliegtuigen geëxperimenteerd.
Ik kwam daar wonen op 12-jarige leeftijd, en met mijn broertje speelden wij ook vaak bij de Sloterplas, waar nieuwbouw gepland was, en wij op de grote zandhopen daar speelden die door een klein locomotiefje met daarachter kiepwagentjes gestort waren.
Was een leuke tijd; misschien herinner jij je nog Bertje Volkers, die ook in zo'n zelfde flat als jij woonde, de voorlaatste flat bij de van Tienhovengracht. Bertje Volkers was wel niet van mijn leeftijd, maar een vriendje van mijn jongere broertje, die bij ons televisie kwam kijken.
We zijn later verhuisd naar het Herbert Spencerhof verder in Nieuw-west bij het Confuciusplein en de Burgemeester van Leeuwenlaan.

Groet

Bert

Wel niet zo belangrijk, maar intussen is de naam van bewuste groenteman bij mij boven komen drijven, en dat was KESSEN, en geen SINNIGE, zo als Anneke vermeldde.

Groet, Bert (13-02-'15)