Vanaf 1903 werden de trams van lijnnummers voorzien. De tot dan toe nummerloze lijn voerde voortaan het lijnnummer 10. Pas in 1942, na opheffing van lijn 14, reed lijn 10 vanaf de van Hallstraat. De route van lijn 10 werd in de loop der tijd verlengd, verlaten, gewijzigd, verlegd, omgeleid, samengevoegd en losgekoppeld.
Er zijn met de oude trams veel ongelukken gebeurd, omdat sommige kinderen en volwassenen op een (weg)rijdende tram sprongen of eraan hingen. Vandaar dat het GVB deze affiches in de tram verspreidde.
(GVB-archief, jubileumboek ‘In grote lijnen’ 1900-2000 ca. 1935)
De bovenstaande informatie komt van de internetsite Wikipedia, de vrije encyclopedie. Van alle Amsterdamse tramlijnen is een beknopte geschiedenis geschreven. Maar die van tramlijn 10 interesseerde mij omdat hij door de van der Hoopstraat rijdt. Vanaf mijn geboorte in 1942 tot onze verhuizing in 1960 hoorde en zag ik deze tram door onze straat rijden. Op de rechte stukken zoevend met af en toe een tingeltje van de bel. In de scherpe bochten luid piepend en knarsend. Maar ondanks dat je lijn 10 meestal aan zag of hoorde komen werd je er voor gewaarschuwd. Als we op straat gingen spelen riep moeder altijd ‘kijk uit voor de trem.’ Officieel is het ‘tram’ maar moeders zei altijd ‘trem.’ Toch liepen regelmatig mensen tegen de tram. Of honden en katten kwamen onder het wagenstel terecht. Als de tram plotseling moest stoppen hoorde je een vreselijk lawaai waar veel mensen op af kwamen. Hij stopte niet voor niets zo plotseling! In de van der Hoopstraat zijn verschillende ongelukken gebeurd met de tram. Bijvoorbeeld het verkeersongeval in 1957 met een vrachtwagen ter hoogte van de Fannius Scholtenstraat. Dat was welliswaar geen wereldnieuws maar de buurt stond wel op zijn kop. Tramlijn 10 is wél eens wereldnieuws geweest ten tijde van de Lucky Luyk rellen. De tram is toen op 11 oktober 1982 in de van Baerlestraat in de brand gestoken. Ik weet dit uit eigen ervaring. Vanwege het geweld waren we met een ploeg het bankgebouw van Paribas aan het dichttimmeren. De brandende tram stond vlak voor de deur. Het krioelde van de pers en de brandende tram ging de hele wereld over. In de beeldbank van het stadsarchief en het krakersarchief zijn daarover nog talloze foto’s te vinden.
Gepubliceerd: 10 november 2008
Lees hier alle verhalen in: de rubriek over de Van der Hoopstraat.