De katholieken hadden hun kerkgebouwen als eersten op orde. Reeds in 1954 werd de St. Catharinakerk op de hoek van de Burgemeester Eliasstraat en de Burgemeester Vening Meineszlaan in gebruik genomen. Drie jaar later volgde de O.L.V. van Lourdeskerk nabij de rotonde aan de Slotermeerlaan, en weer drie jaar later werden de eerste diensten gehouden in de O.L.V. van Zeven Smarten aan de Aalbersestraat. Daar konden de protestanten wat van leren.
De gereformeerden kerkten aanvankelijk in de Aula van de (openbare) Klaas de Vriesschool aan de Leeuwendalersweg, of in de Pniëlkerk (1954) in Bos en Lommer. In 1957 werd de kerkzaal van de Sionskerk aan de Dr. H. Colijnstraat ( toen nog nr. 22) in gebruik genomen. Uit geldgebrek konden de benedenzalen pas twee jaar later worden afgebouwd. Detail: de glazen wanden van de kerkzaal lekten van begin af aan als een mandje. Na eerdere minder ingrijpende herstelpogingen werd het houtwerk van beide glaswanden vervangen door een soort betonnen kozijnen, waarbij de oorspronkelijke vormgeving zoveel mogelijk werd gehandhaafd. Eind jaren ’60 wordt ‘De Olijftak’ (Burgemeester Rendorpstraat) ‘bijgehuurd’ van de doopsgezinde gemeente, en in 1969 aangekocht.
De hervormden waren langzamer wat kerkbouw betreft. In 1956 werd de Opstandingskerk (‘De Kolenkit’) nabij het Bos en Lommerplein in gebruik genomen, maar pas in 1961 was De Hoeksteen (nu: De Ontmoeting) aan de Louis Couperusstraat gereed.
Al in 1956 werd door de doopsgezinde gemeente ‘De Olijftak’ aan de Burgemeester Rendorpstraat in gebruik genomen (later: Gereformeerde Kerk), en de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk had vanaf 1963 het kerkgebouw ‘De Kandelaar’ (later: Leger des Heils) aan de Burgemeester Vening Meineszlaan.
Van de protestantse kerken heeft slechts ‘De Hoeksteen’ nog de oorspronkelijke bestemming, zij het dat het nu een ‘fusiegebouw’ voor hervormden en gereformeerden is.
Eveneens na een fusie in 1993 is bij de katholieken alleen de O.L.V. van Lourdes (nu: het Nieuwe Verbond) nog in gebruik als R.K. kerk, waarbij de St. Catharina en de O.L. Vrouw van Zeven Smarten als R.K. Kerk buiten dienst werden gesteld.
Overigens was (ook) in de beginjaren het aantal niet-kerkelijken aanzienlijk. Dit komt tot uitdrukking in het grote aantal openbare scholen. In een volgend artikel zal ik proberen de ‘scholen van het eerste uur’ in kaart te brengen.
Met het bovenstaande is de lijst waarschijnlijk niet geheel volledig. Reacties op dit artikel zijn daarom welkom, zodat deze ‘religieuze beginperiode’ van Slotermeer-Geuzenveld zo compleet mogelijk wordt vastgelegd voor ‘later’.